Lantmännen övertar Statoils pelletsförsäljning till villakunder

Lantmännen Agroenergi övertar Statoils pelletsförsäljning till villakunder. Genom affären befäster Lantmännen sin position som en av Sveriges största aktörer inom värmepellets.

Avtalet mellan Lantmännen Agroenergi och Statoil trädde i kraft den 1 oktober och innebär att Statoil överlåter sin pelletsförsäljning på villamarknaden till Lantmännen Agroenergi. De villakunder som hittills har köpt pellets hos Statoil, erbjuds att bli kunder hos Lantmännen Agroenergi i samband med nästa beställning. De återförsäljare som fram tills nu har sålt Statoils pellets, erbjuds att bli återförsäljare av Lantmännen Agroenergis pellets som bär varumärket Agrol.
– Vår förhoppning är att Statoils kunder ska känna sig trygga med oss som nya pelletsleverantörer. Eftersom vi är Sveriges största pelletsproducent med fyra fabriker, har vi en väldigt hög leveranssäkerhet, säger Magnus Sandberg, marknadschef Lantmännen Agroenergi.

En positiv effekt av avtalet mellan bolagen är att koldioxidutsläppen vid pelletsleveranserna minskar.
– Lantmännen har lager på ett stort antal orter runtom i landet, vilket gör att transporterna ut till kunderna kortas. När vi nu överlåter vår pelletsförsäljning mot privatkunder, är det med övertygelsen att det gynnar såväl miljön som kunderna, säger Lars Johanson, chef Statoils återförsäljare.

Statoil kommer i fortsättningen att fokusera på försäljning och leverans av pellets till industrier, kommuner och hyresfastigheter samt på koncepten Färdigvärme och Easy Heating.

För mer information, kontakta gärna: Magnus Sandberg, marknadschef Lantmännen Agroenergi AB, tel. 0702-500 550 Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil AB, tel. 0704-296 132

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 32 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com

Om oss

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP och Schulstad. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com