Lantmännen prisar svenska framstående lantbrukare

Årets Grodden-stipendiater har nu utsetts av Lantmännens distriktsstyrelser. Stipendiet ska uppmärksamma framstående lantbrukare i Sverige som på olika sätt leder utvecklingen. 2014 utses totalt 10 stipendiater.

Varje år utdelas Lantmännens lantbrukarstipendier, Grodden-stipendiet. Syftet är att uppmärksamma lantbrukare och lantbruksföretag runt om i landet, som på olika sätt är med och leder utvecklingen inom näringen. Det är handlar om kreativa företagare som utvecklar sitt företagande, vilka är viktiga som positiva förebilder inom lantbruket och därmed också för Lantmännen.

Stipendiet består av inbjudan till ett seminarium i maj då alla stipendiater får möta styrelse och ledning för Lantmännen. Stipendiaterna får även inblick i utmaningar i företagande, innovationer för ett lönsamt lantbruk och branschens omvärld. Stipendiet delas ut i samband med Lantmännens föreningsstämma den 15 maj.

Stipendiaterna är driftiga lantbrukare som bidrar till att skapa ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk i Sverige. Stipendiaterna uppskattar också att få komma på seminariet och träffa intressanta föreläsare och få ny inspiration till sitt företagande. Det är också ett bra tillfälle att utbyta erfarenheter med varandra, säger Anna Carlström, medlemschef på Lantmännen.

Grodden-stipendiaterna 2014 är:
Emil Johansson, Gussnava i Ystad, distrikt Österlen

Anders Jeppsson, Brunkelstorp i Osby, distrikt Kristianstad

Fredrik Claesson, Starkeryd i Skillingaryd, distrikt Sunnerbo-Värnamo

Anders Wiktander, Åbylunds gård i Linköping, distrikt Östergötland

Carl Trawniczek, Borrarps gård i Dalstorp, distrikt Älvsborg

Per Söderlund och Magnus Claesson, Stockagården i Källby, distrikt V. Skaraborg

Jakob och Andreas Larsson, Stubberuds gård i Ölme, Kristinehamn, distrikt Värmland

Andreas Eriksson, Balingsta Prästgård i Uppsala, distrikt Uppland

Stefan Nyström, Sidensjö, distrikt Västernorrland

Lina Olsson, Högs-Holm i Hudiksvall, distrikt Gävleborg

För mer information och nomineringar: