Lantmännens innovationsarbete i samarbete med STING för vassare affärsutveckling

Lantmännen har inlett ett samarbete med affärsinkubatorn STING för utveckling av Lantmännens innovationsprojekt. I samarbete med STING ska Lantmännen satsa ännu mer fokuserat på affärsutveckling i strategiskt viktiga innovationsprojekt.

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel och ägs av svenska bönder. Årligen satsar Lantmännen 300 miljoner kronor på forskning och utveckling. Stora satsningar görs på utveckling av bland annat spannmålssorter, livsmedelsprodukter, foder, växtodling och biologiskt växtskydd. Under den senaste 25 åren har mer än 600 projekt genomförts med en omsättning på mer än 250 miljoner kronor.

– Vi på Lantmännen har en lång tradition av forskning och innovationer och nu ska vi satsa ännu mer på affärsutveckling för konkreta affärer. Samarbetet med STING är en viktig del i detta, säger Mats Larsson, forskning- och utvecklingsdirektör på Lantmännen.

STING har sedan starten 2002 varit med och utvecklat över 100 innovativa nystartade bolag. Det första projektet från Lantmännen som har antagits till STINGs inkubator är Cgrain AB. Cgrain utvecklar och tillverkar instrument för optisk kvalitetskontroll av spannmål. Marknaden är spannmålshandlare, kvarnar, mälterier, gryntillverkare och växtförädlare.

Vid frågor, kontakta gärna
Mats Larsson, forskning- och utvecklingsdirektör, Lantmännen
mats.larsson@lantmannen.com

Pär Hedberg, grundare och vd, STING