Nordisk havre ökar i Sverige och i världen

Nu är det skördetid för havre. Gröt äts av allt fler vilket syns på den ökade efterfrågan på havregryn. Många uppskattar havregrynsgröt då det är mättande och näringsrikt i förhållande till det låga energiinnehållet. Det nordiska klimatet är perfekt för havren att växa i och den svenska havren exporteras även utomlands. AXAs försäljning de senaste 13 åren visar att den nordiska marknaden för havre har ökat med 61 procent i volym.

Hälsofördelarna med havre har bidragit till det ökade intresset för gröt. Havre innehåller exempelvis betaglukan, vilket har visat sig minska kolesterolhalten i blodet. En hög kolesterolhalt är en riskfaktor för utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar. Proteinhalten i havre är en av de högsta bland alla spannmål och därmed mättar havre mycket bra.

– Vi ser att det är populärt att äta havregrynsgröt i olika former. Många väljer att toppa gröten med frön, nötter, torkad frukt eller färska bär. Ett annat alternativ är att äta havren i form av en nyttig müsli till filen eller yoghurten, säger Marcus Burmester, nordisk marknads- och innovationschef på AXA.

Havre odlas idag på sju procent av åkerarealen i Sverige och utgör knappt en femtedel av spannmålsarealen. Havre odlas i hela landet och det nordiska klimatet är perfekt för havren, vilket gör att svensk havre har hög kvalité.

– Havre är ett spannmål med många bra egenskaper då det innehåller mängder av vitaminer, mineraler och fibrer. En måltid som innehåller sädesslag är både ett nyttigt och prisvärt alternativ. Dessutom är sädesslag ett bra val ur miljösynpunkt, säger Marcus Burmester.

Traditionellt har grynen från havre mest använts i havregrynsgröt, men på senare år har nya produkter kommit, som exempelvis havredryck och nu kommer även havrepastan.

För mer information kontakta gärna:
Marcus Burmester, nordisk marknads- och innovationschef på AXA, tel: 010-5561126 marcus.burmester@lantmannen.com
Jenny Svederman, presschef, Lantmännen, tel: 0705 87 42 34 jenny.svederman@lantmannen.com

Pressmaterial och bilder:

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen

Om oss

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP och Schulstad. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com

• Lantmännen
    Presscenter för journalister: +46 730-46 58 00