November svåraste månaden att orka enligt 1 av 3

Årets mest orkeslösa månad är här och det blir mörkare för varje dag som går.  November är månaden som svenskarna har minst energi enligt en färsk undersökning utförd på uppdrag av Lantmännen. Nästan 2 av 3 upplever att deras energinivå påverkas negativt av de korta dagarna och de har problem att orka med vardagens måsten. Under vintermånaderna behövs därför extra energi för att orka med vardagen.

Undersökningen bland över 1 000 personer i hela Sverige visar att hela 64 procent upplever att de har problem att orka med att göra allt som måste göras under vintern.

– Det är inte konstigt att vi saknar energi under november. Under vinterhalvåret behöver vi kompensera för bristen på dagsljus och ladda med ny energi. Genom att äta mat med bra egenskaper får vi i oss det som kroppen behöver nu. Havre har många nyttigheter, innehåller 100 procent fullkorn och den lösliga fibern betaglukan som sänker kolesterolet. Havre innehåller dessutom protein av hög kvalité, mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter, säger Karin Magnusson, dietist och kostrådgivare på AXA.

Orka vardagen
Brist på ork gör att svenskarna gärna vill slippa en del vardagspyssel. Enligt undersökningen skulle 1 av 3 svenskar helst slippa städa under vinterhalvåret och 14 procent slipper gärna matlagningen. Något som svenskarna inte är beredda att göra mindre av, som ett resultat av bristande energi under vinterhalvåret, är att jobba som endast 8 procent kan tänka sig att dra ned på.

Ändrade vanor behövs för att orka vintermånaderna och svenskarna är beredda göra vissa saker för att orka mer. Det är 63 procent som kan tänka sig att träna, 50 procent sova och 37 procent är beredda att lägga om sina matvanor för att orka mer.

- I Sverige har vi ätit gröt länge för att starta dagen på ett bra sätt och nu när undersökningen visar att november är extra tuff vill vi passa på att tipsa om grötrecept med olika spännande ingredienser, säger Annika Skardal på AXA som varit med och gjort recepten.

Grötvanor i Sverige
Svenskarna äter gröt främst på grund av att det är mättande, nyttigt och gott. Det är 87 procent som helst äter gröt till frukost. Gröt kan även ätas vid andra tillfällen för att få mer ork. Undersökningen visar att det är 12 procent som helst äter gröt till mellanmål. Gröt går att göra på många olika sätt och den senaste tiden har exempelvis chiagröt blivit populär, men havren är fortfarande nummer ett på gröttoppen. I Sverige äts gröten helst med mjölk (72%), kanel (43%), äppelmos (41%) eller sylt (40%).

Den svenska havren
Havre odlas idag på sju procent av åkerarealen och utgör knappt en femtedel av spannmålsarealen i Sverige. Havren är den spannmål som är lättast att känna igen, eftersom den inte har ett samlat ax, utan blommar i en vippa med småax. Havre odlas i alla våra regioner och det nordiska klimatet är perfekt för havren, vilket gör att svensk havre har hög kvalité.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Svederman, PR-chef, Lantmännen, tel: 0705 87 42 34, jenny.svederman@lantmannen.com

Bilder finns på: http://lantmannen.se/omlantmannen/press-och-media/bilder/bildbank/

Om undersökningen och analysen
Undersökningen genomfördes i 24-31 oktober 2014 av United Minds bland 1009 personer. Insamlingen av svaren gjordes med digitala enkäter via e-post och i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Analysen av olika kommuner genomfördes av United Minds analytiker som har samlat in och jämfört statistik för 13 av de största kommunerna i landet.

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen

Resultat från undersökningen:

Vilken månad har du minst energi? (topp 5)

November 29%
Februari 11%
Januari 10%
Oktober 9%
December 6%

Vad av följande drar du ned på under vintern på grund av bristande energi?

Vardagsmotion 36%
Träffa vänner 33%
Träning 25%
Restaurangbesök 23%
Sexlivet 11%
Jobb 8%

Resultat från analysen:

Timmar mellan solnedgång och – uppgång under november (två högsta, två lägsta)

Umeå                    17 h 25 m
Sundsvall              17 h 2 m
Halmstad              15 h 52 m
Malmö                  15 h 42 m

RECEPT: Orka-november-gröt

För att orka med november följer ett antal recept med extra mycket näring i form av pumpa, nötter, carob, mandelsmör, chiafrön och blåbär.

Morotsgröt – gröt med mycket fibrer och smak
1 dl vatten
1 dl morotsjuice
1 krm salt

1 msk pumpakärnor
1 msk russin
kanel

Gör så här:
1. Häll alla ingredienser i en kastrull och koka på svag värme i ca tre minuter. Rör om då och då.
2. Servera med mandelmjölk, russin, pumpakärnor och kanel.

Cocolicious – gröt full av kokossmak
1 dl vatten
1 dl kokosmjölk
1 krm salt
1 msk kokosflingor

1 msk hasselnötter
1 tsk flytande honung

Gör så här:
2. Servera med kokosmjölk, hackade hasselnötter och flytande honung.

Raw style – okokt gröt med smak av kola och banan
1,5 dl havremjölk
1 banan
1 tsk carobpulver
1 msk mandelsmör
1 dl blåbär

Gör så här:
1. Blanda havregryn och havremjölk och låt stå en stund tills grynen mjuknar.
2. Mixa ihop med banan, mandelsmör, carobpulver och blåbär.

Mug cake – hälsosam frukost i en kopp
1 msk krossade linfrön
½ tsk bakpulver
1 ägg
½ banan

3 msk keso
1 tsk flytande honung

Gör så här:
1. Mixa havregryn, ägg och banan med en stavmixer.
2. Smörj en kopp med rapsolja eller smör och häll i smeten.
3. Mikra 1,5-2 minuter på full effekt.
4. Stjälp upp din mug cake och servera med keso och flytande honung.