Nyhet i pastahyllan - Havrepasta

För första gången kommer nu havrepasta med svensk havre att finnas i de svenska affärerna. Den nya havrepastan från Kungsörnen är ett komplement till vit fiber- och fullkornspasta.

Många förknippar havren med den mättande havregrynsgröten, men nu har Lantmännens satsningar på innovation och forskning utvecklat en ny pasta som innehåller sädesslaget havre – havrepasta, som en del av Kungsörnens Må Bra-serie.

– Havrepastan gör att du kan inkludera havre oftare i din kost utan att för den delen kompromissa med varken smak eller enkelhet, säger Annelie Moldin, nordisk produktutvecklare pasta på Kungsörnen.

– Havre innehåller både fibrer, mineraler och vitaminer. Det är dessutom prisvärt och bra ur miljösynpunkt att använda spannmålsprodukter i måltider, säger Anneli Moldin.

Havre odlas i hela landet och det nordiska klimatet passar bra för detta sädesslag. Under de senaste 13 åren har den nordiska marknaden för havre ökat med 61 procent i volym*.

Pastan lanseras som fusilli och penne och består av mjöl från durumvete samt 15 procent havre bestående av havrekli, siktat havremjöl samt havrefiber. I samband med den nya pastan lanseras även en ny förpackningsdesign.

Bilder finns att spara ner på : http://lantmannen.se/omlantmannen/Press-och-media/Bilder/Bildbank/
Sökord: havre pasta

*visar försäljningssiffror från AXA

För mer information kontakta gärna:
Annelie Moldin, nordisk produktutvecklare pasta på Kungsörnen , +46709278783
annelie.moldin@lantmannen.com
Jenny Svederman, PR-chef, Lantmännen, tel: +46705874234
jenny.svederman@lantmannen.com

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen