SkolmatsGastrovinnarna i världens bästa offentliga kök

Nu är Sveriges bästa skolkockar, vinnarna i Lantmännens SkolmatsGastro 2012, på utbildningsresa i den schweiziska huvudstaden Bern. På plats ska de förkovra sig inom kockyrket och bland annat besöka världens bästa offentliga kök. Resan är en del av det utbildningsstipendium som det segrande skolkockslaget vinner.

När Lantmännens tävling SkolmatsGastro avgjordes i april var det Värnamos Gastrokockar som stod som slutsegrare. Vinnarkockarna Wenche Johansson, Veronica Bervebrink och lagledaren Lyndon McLeod besöker nu världens bästa offentliga kök, Inselpital, på Universitetssjukhuset i Bern där de får träffa kökschefen Adrian Junker som var en av domarna i SkolmatsGastros final. Kockarna kommer att få lära sig mer om bland annat menyplanering på yrkesskolan för gastronomi.

– Förutom äran att ha vunnit tävlingen får nu segrarna under denna resa vara med om en gastronomisk upplevelse som jag vet blir en behållning för livet, säger Kurt Weid, kökschef Lantmännen Cerealia Foodservice.

Under veckan i Schweiz väntar också aktiviteter som tillverkning av chokladpraliner, en visning av Nestlés chokladfabrik och ett studiebesök på matmuseet Alimentarium vid Genèvesjön. Ett besök i det historiska ölbryggeriet Egger blir en av de sista utflykterna under resan.

Om SkolmatsGastro
SkolmatsGastro är den första och enda rikstäckande tävlingen för svenska skolkockar. I årets final den 24 april deltog fem lag, med tre skolkockar i varje lag. De tävlande lagens uppgift är inte bara att laga god mat, de ska också klara närings- och kostberäkning samt tillaga allt på tid inför en sittande jury.

Varje lag tillreder tre rätter från recept för minst 100 personer där snittkostnaden per måltid inte får överstiga 10 kronor. Juryn består av en expertjury på fem personer samt en gästjury på 40 personer som bland annat består av barn från finalskolorna, kommunala befattningshavare och kostchefer. Idén med tävlingen är att inspirera till bättre skolmat och uppmärksamma skolkockar i den offentliga sektorn. SkolmatsGastro arrangeras av Lantmännen.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Svederman, presschef på Lantmännen + 46 8 70 87 42 34

Pressmaterial och bilder:
www.lantmannen.com Press och media

Bildbanken:
Sökord: SkolmatsGastroSchweiz

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com eller www.lantmannen.se