Specialprocessade havreflingor minskar symptom hos patienter med Ménières sjukdom

Cirka 40 000 svenskar lider av Ménières sjukdom, en kronisk störning i innerörat, som ofta är socialt handikappande och arbetsnedsättande. En ny prisbelönt vetenskaplig studie visar att ett dagligt intag av en specialbehandlad form av havreflingor (SPC-Flakes) från Lantmännen AS-Faktor, förbättrar vardagen för patienter med Ménières sjukdom. Mer än hälften av patienterna som deltog i studien uppgav att typiska symptom som tinnitus, yrsel eller hörselproblem minskade.

I en nyligen publicerad vetenskaplig studie har en grupp oberoende öronläkare från Liverpool kommit fram till att ett dagligt intag av specialbehandlad havre, så kallade SPC-Flakes från Lantmännen AS-Faktor, lindrar symptomen för patienter med Ménières sjukdom. I studien fick 39 patienter under en tremånadersperiod äta specialprocessade havreflingor, två gånger per dag. Den dagliga dosen motsvarade ett gram havreflingor per kilogram kroppsvikt. Resultaten jämfördes sedan med en motsvarande grupp patienter som fick obehandlad havre. Patienterna i studien uppgav inga allvarliga biverkningar, men ungefär var tionde patient avbröt behandlingen då de fick ökad gasbildning eller hade svårt att äta havreflingor två gånger om dagen.

Mer än hälften av patienterna (59 procent) upplevde att sjukdomens negativa inverkan på deras dagliga aktiviteter minskade. Symptom såsom yrsel och tinnitus minskade också, medan hörseln förbättrades under den period de åt havreflingorna.

Grundläggande forskning har visat att SPC-flingor ökar bildningen av antisekretorisk faktor (AF), ett kropps-eget protein med antisekretoriska* och antiinflammatoriska egenskaper. Forskarna tror att det kan vara de antisekretoriska effekterna av AF som förmedlar SPC-Flakes positiva effekter på Ménières sjukdom. Det finns i dag ingen specifik medicinsk behandling mot Ménières sjukdom, men en sund livsstil och vissa läkemedel kan lindra symptomen. I svåra fall kan kirurgiska ingrepp i mellanörat hjälpa.

– Resultaten från studien är verkligen lovande och forskarna bakom rekommenderar en testperiod om tre månader med denna typ av specialhavre för alla som lider av Ménières sjukdom. SPC-Flakes kan komma att betyda mycket för dagens och framtidens patienter. Det är uppseendeväckande att en liten förändring i själva tillverkningsprocessen kan bidra till så avgörande positiva hälsoeffekter för denna grupp patienter, säger professor Jan G Bruhn, Lantmännen AS-Faktor.

SPC-Flakes säljs via apotek och hälsofackhandel och är i de flesta landsting subventionerade.

* motverkande utsöndring (sekretion) från körtlar i hud och slemhinnor (www.ne.se)

Om studien: Studien utfördes vid Skull Base Unit, Department of Otorhinolaryngology–Head and Neck Surgery, University Hospital Aintree, Liverpool, England av bland andra docent Samuel C. Leong och professor Tristram H. Lesser och är publicerad i Annals of Otology, Rhinology & Laryngology 122(10):619-624, Antisecretory Factor–Inducing Therapy Improves Patient-Reported Functional Levels in Meniere’s Disease.

Vid frågor, kontakta gärna:
an Bruhn, professor Lantmännen AS-Faktor, 070-897 27 68
Lars Sjöstrand, vd Lantmännen AS-Faktor, 010-556 11 01

Om Lantmännen AS-Faktor AB
Bolaget är ett helägt forsknings- och utvecklingsbolag inom Lantmännen.

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen