Sveriges bästa skolmat flyttar in på Café Opera

Lantmännens matlagningstävling, SkolmatsGastro, den första rikstäckande tävlingen för svenska skolkockar, avgjordes för tredje gången i april under branschmässan GastroNord. Under vecka 21 intas Café Opera av de fem finalistlagen från Skövde, Täby, Värmamo, Enköping och Kinna som lagar upp sina tävlingsrätter för allmänheten under varsin dag för endast 30 kronor.

Värmamos Gastrokockar som vann årets skolmatstävling SkolmatsGastro och de fyra övriga finallagen kommer till Stockholm och Café Opera för att under en hel vecka laga upp sina finalrätter. För priset av 30 kronor per portion har Stockholmsbor och besökare möjlighet att under perioden 21-25 maj smaka på Sveriges bästa skolmat.

– Nu flyttar Lantmännen in skolmaten på finkrogen, även om det bara är för en vecka. Vi vill med denna härliga kontrast där krog och skolmatsal möts, uppmärksamma det faktum att skolkockar bör röna minst samma status som restaurangkockar, men också skapa uppmärksamhet för den goda mat som faktiskt lagas ute på många skolor, säger Kurt Weid, initiativtagare till SkolmatsGastro, Lantmännens tävling för skolkockar.

Varje dag serveras drygt en miljon skolmåltider i Sveriges skolor, måltider som enligt lag ska vara god, näringsrik och inte kosta mer än tio kronor att tillaga. En svår och utmananade uppgift men allt fler skolkök lyckas med uppgiften att servera bra mat även i skolan. Lantmännens målsättning är att genom olika aktiviteter och event, höja statusen för skolkocksyrket, och bidra till att fler skolkockar ska bli förebilder och inspirera landets cirka 15 000 skolkockar.

Lunchmeny Café Opera 21-25 maj 2012

Måndag

Team Värnamos Gastrokockar, Värnamo

Lammjärpar med potatispure, timjan- och rönnbarssky och syrlig äppelkompott

Tisdag

Team Kavelbro, Skövde

Hemlagad krispig kycklingburgare

med nybakt hamburgerbröd, fräscha grönsaker, baconcreme och ugnsrostad klyftpotatis

Onsdag

Team In bamba we trust, Enköping.

Lammfärsbiffar med Örtbuljong samt potatis- och rotfruktspanna

Torsdag

Team Matmagikerna, Täby

Paprikakryddade kycklingspett, rostade rotfrukter och kikärtor samt äppel-coleslaw och nybakat bondbröd

Fredag

Team Aptit on top, Kinna

Köttfärspuck med skummig äppelcidersky, rostad potatishalva, syltade äpplen och inlagda morotslockar

VEGETARISKT ALTERNATIV måndag, onsdag, fredag

Team Värnamos Gastro kockar, Värnamo

Småländska kroppkakor fyllda med svamp och matkorn därtill rårörda lingon och skirat smör.

VEGETARISKT ALTERNATIV tisdag o torsdag

Team Kavelbro, Skövde

Gratinerade cannelonirullar med hemlagad ketchup, marinerade morötter och hembakat knäckebröd

För bilder på skolmat och SkolmatsGastro