Hästelever reser till afrikansk dröm

Anna-Felicia Zedrén och Rebecca Lager, som båda studerar tredje året på naturbruksprogrammet, Häst, förbereder sig för sitt livs resa. De går nämligen snart ombord på ett plan som ska ta dem till Sydafrika och African Dream Horse Safari, där de ska göra sin APL, arbetsplatsförlagt lärande.

Den 1 oktober börjar resan, som pågår till den 23 oktober.

Berätta, hur kom ni på denna idé?

– Det var faktiskt i sista sekund vi kom på detta. Tiden började rinna ut för att hitta en lämplig plats så jag och Rebecca satt och surfade runt på internet lite på måfå. Så hittade vi African Dream Horse Safari lite av en slump, skickade ett mail med en förfrågan och fick ett ja, säger Anna-Felicia.

African Dream Horse Safari bedriver hästverksamhet i närheten av den berömda Krugerparken och har ett stort utbud av olika aktiviteter, allt från safariturer till volontärarbete.

– Vi vet ännu inte exakt vad det är vi som praktikanter kommer att få göra. Men de har frågat vad vi tycker är kul och de verkar väldigt flexibla. Förmodligen kommer vi att få ta hand om stallet, men också rida.

Sydafrika är ett nytt resmål för de båda tjejerna och det är med viss nervositet de nu närmar sig avresedagen.

– Jag avskyr att flyga, säger Anna-Felicia bestämt. Men samtidigt känns det fantastiskt roligt att få göra det här. Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse!

Rebecka Ell
E-post: rebecka.ell@realgymnasiet.se

Evelyn Kyrk
E-post: evelyn.kyrk@realgymnasiet.se

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 13 orter i Sverige. Vi samarbetar nära branschen. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder utbildningar inom djur, friuftsliv, turism, hantverk och digitalitet. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskolan Erlaskolan.