Klartecken från Skolinspektionen: JB i Gävle och Lund blir Realgymnasiet

Skolinspektionen har nu fattat sitt beslut. Idag har Lärande i Sverige AB beviljats tillstånd att ta över de tidigare JB-gymnasierna i Lund och Gävle. Skolorna blir nu del i Realgymnasiet.

Lärande i Sverige AB, som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, blir ny huvudman för de tidigare JB-gymnasierna i Lund och i Gävle. Det står klart i och med dagens positiva besked från Skolinspektionen. Skolorna kommer att drivas vidare under namnet Realgymnasiet.

- Vi är givetvis väldigt glada över att vi nu kan gå vidare och integrera dessa skolor i Realgymnasiet.Vi kommer omgående att informera personal och elever att nu är det formella beslutet taget och samtidigt hälsa alla välkommen till oss i augusti, säger Matthias Trygg, VD Lärande i Sverige AB.

Att beslutet från Skolinspektionen kom så snabbt var en lättnad.

- Vi är tacksamma för att Skolinspektionen hanterat våra ansökningar så pass fort. Vi har visat att vi har en långsiktig plan för skolorna och utbildningarna, samt att vi har alla ekonomiska förutsättningar för att leva upp till vad vi lovar. Nu kan vi ta nästa steg för att skapa mer och bättre skola till fler, avslutar Matthias Trygg.

Matthias Trygg
Lärande i Sverige AB