Skolinspektionen ger högsta betyg till Realgymnasiet i Göteborg

Hos Realgymnasiet i Göteborg ligger fokus på elevresultat, utveckling och trygghet. Skolinspektionen anser att skolan lyckas med detta. Därför får   skolan noll anmärkningar efter en granskning.

Att eleverna trivs och är trygga hos oss är alltid ett av våra viktigaste fokus.   Det är ju en förutsättning för bra elevresultat.   Att Skolinspektionen nu bekräftar att det vi gör i vardagen är bra är förstås extra roligt, säger rektor Maria   Solerius   på Realgymnasiet i Göteborg.

Realgymnasiet i Göteborg uppfyller   alla krav Skolinspektionen ställer när det gäller undervisning och lärande, trygghet,  studiero   och åtgärder mot kränkande behandling, samt styrning och utveckling av verksamheten.

Maria berättar också hur skolan kontinuerligt följer upp elevernas kunskapsutveckling.

– Det gör att vi snabbt kan justera i undervisningen vid behov. Märker vi att en metod inte funkar testar vi något annat. Det bidrar till bättre resultat för eleverna. Det är trots allt   för dem vi gör detta.

Sedan tidigare har även Realgymnasiet i Borås, Eskilstuna, Gävle, Linköping, Norrköping, Stockholm, Sundsvall och Uppsala fått noll anmärkningar efter en granskning av Skolinspektionen.

Kontakt vid frågor:

Maria   Solerius , rektor på Realgymnasiet i Göteborg
mobil:  0766-47 20 00
maria.solerius@realgymnasiet.se

Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet
mobil: 078-60 00 34
per-erik.lorentzon@realgymnasiet.se

Realgymnasiet är en skola med fokus på teamarbete och nära samarbete med branschen. Här skapar våra medarbetare varje dag mer och bättre skola för alla våra elever. Realgymnasiet är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största aktörerna på friskolemarknaden. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på ett flertal orter i landet, från norr till söder.