Snowkiting på isen vid norra Björnö

För de treor som går utbildningen Äventyrsturism på Realgymnasiet i Västerås väntar en spännande upplevelse. Måndagen den 11 februari med start kl 10.00 beger de sig, tillsammans med sin lärare och en kiteinstruktör, ut på isen vid norra Björnö för att träna den i Sverige än så länge rätt så ovanliga äventyrssporten snowkiting.

Kiting – att efter drake surfa, åka skidor eller skridskor – är en relativt ny äventyrssport i Sverige. Den vanligaste är kitesurfing där man i snabb fart tar sig fram med drake och en surfingbräda i vattnet. I fjällvärlden finns snowkiting vilket innebär att man åker skidor eller snowboard efter drake. Att åka på is efter drake är ovanligare men, enligt André Axelsson som är lärare i Äventyrsturism på Realgymnasiet, ett enklare sätt att börja utöva kiting på. Tillsammans med sin lärare och en instruktör från Surfspot i Stockholm kommer eleverna att få lära sig att kita på is.

– Kitingen är på frammarsch i Sverige och det är roligt att kunna ge våra elever möjlighet att få testa en relativt ny äventyrssport. Våra elever kan till exempel jobba som äventyrsguider, skidlärare, reseledare eller liknande och man kan också starta eget inom äventyr efter den här gymnasieutbildningen berättar André Axelsson, lärare i Äventyrsturism på Realgymnasiet i Västerås.

André Axelsson, lärare på Realgymnasiet i Västerås, telefon 0708-742478

Ytterligare information om Realgymnasiet och våra utbildningar finns på www.realgymnasiet.se och www.larande.se.

Vi finns också på facebook, på instagram och på twitter. Du är även välkommen att besöka vårt pressrum.

Lärande i Sverige AB driver Realgymnasiet på 14 orter i Sverige. Vi samarbetar mycket nära med branschen och finns mitt i city. På så vis skapar vi utbildningar som håller en hög kvalitet och som ger eleverna värdefulla kontakter för framtiden. Vi lägger stor vikt vid att eleverna utvecklas både kunskapsmässigt och personligt. Realgymnasiet erbjuder NB-programmen: Hästhållning (ridning, trav och islandshäst), Hund, Djurvård, Djurpark och Äventyrsturism. Vi har även HV-programmet med utbildning till Hår- och Makeupstylist, Teknikprogrammet samt utbildning till IT-tekniker. Utbudet varierar på orterna. Förutom gymnasieverksamhet bedriver företaget också grundskoleverksamhet. Erlaskolan startade 2011 och finns idag med tre skolor på två orter i Sverige. Flera lanseras under 2013.