Stolt rektor efter noll förelägganden från Skolinspektionen

Skolinspektionen har genomfört en tillsyn av Realgymnasiet i Borås. Skolan uppfyller alla krav inom de områden som ingick i granskningen. - Vi är väldigt glada och stolta över detta, säger rektor Carina Ljung.

Realgymnasiet i Borås bedöms uppfylla alla krav Skolinspektionen ställer när det gäller undervisning och lärande, trygghet och studiero, åtgärder mot kränkande behandling, samt utveckling av verksamheten. Det ger skolan noll förelägganden i den granskning som genomfördes tidigare i vår.

- Vi jobbar hela tiden för att kunna ge våra elever den bästa skolan, inte bara för att skolan har eller ska granskas. I våras gick till exempel 100 procent av våra elever ut med en gymnasieexamen. Det är tack vare ett långsiktigt och dagligt arbete vi lyckas med det, berättar Carina Ljung som är rektor på skolan. Det är extra kul med alla rätt i och med att vi hade en prioriterad tillsyn där Skolinspektionen kontrollerar mer än vid en bastillsyn.

Sedan tidigare har även Realgymnasiet i Eskilstuna, Gävle, Linköping, Norrköping, Stockholm och Sundsvall fått noll förelägganden vid en granskning av Skolinspektionen.

Läs beslutet på Skolinspektionens webb: http://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=528731

För frågor:

Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef
0708-60 00 34

Carina Ljung, rektor på Realgymnasiet i Borås
0766-47 20 01

Realgymnasiet är en skola med fokus på teamarbete och nära samarbete med branschen. Här skapar våra medarbetare varje dag mer och bättre skola för alla våra elever. Realgymnasiet är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största aktörerna på friskolemarknaden. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på ett flertal orter i landet, från norr till söder.