Viktig nolla till Realgymnasiet i Malmö

Efter en tillsyn genomförd av Skolinspektionen står det klart att Realgymnasiet i Malmö fick högsta betyg - noll anmärkningar.

- Det är väldigt roligt att få en bekräftelse på att den skola vi driver utifrån våra fyra ledord trygghet, utveckling, team och framgång, verkligen gör skillnad för våra elever. Det är ju inte minst eleverna som intervjuas vid en skolinspektion, och att få högsta möjliga betyg av dem är det bästa en skola kan få. Det är ju eleverna vi jobbar för, säger Max Gossell, rektor.

Realgymnasiet i Malmö uppfyller därmed alla krav när det gäller undervisning och lärande, trygghet och studiero, åtgärder mot kränkande behandling, samt utveckling av verksamheten.

Hittills är det tio Realgymnasier som fått noll anmärkningar av Skolinspektionen efter granskningen. Klara sedan tidigare är Realgymnasiet i Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Linköping, Norrköping, Stockholm, Sundsvall och Uppsala.

-  Det här är ytterligare ett bevis på att vi har en kvalitativ utbildning med ett koncept som förbereder eleverna både för yrkeslivet och vidare studier. Vi erbjuder alla elever behörighet till högskolan, vilket ger dem stora valmöjligheter och förutsättningar att lyckas i framtiden, säger Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef för Realgymnasiet.

Realgymnasiet startades 2003 av Lärande i Sverige AB och finns idag på 13 orter i Sverige. Vid Realgymnasiet i Malmö ges yrkesutbildningarna Djurvård, Häst, Hund, Natur och Friluftsliv samt Äventyrsturism inom Naturbruksprogrammet. Konceptet bygger på ett nära samarbete med de branscher som är kopplade till varje utbildning. Skolan har även ett system med mentorer som coachar eleven genom hela utbildningen.

Beslutet går att läsa på Skolinspektionens webbsida: http://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=535042

Max Gossell, rektor 0766-27 40 59

Per-Erik Lorentzon, gymnasiechef  0708-60 00 34

Realgymnasiet är en skola med fokus på teamarbete och nära samarbete med branschen. Här skapar våra medarbetare varje dag mer och bättre skola för alla våra elever. Realgymnasiet är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största aktörerna på friskolemarknaden. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på ett flertal orter i landet, från norr till söder.