31 procent fler lediga lärarjobb

De utannonserade lärarjobben under mars-juli har ökat starkt jämfört med förra året visar en sammanställning av Arbetsförmedlingens statistik som Lärarförbundet gjort.

-          De här siffrorna visar att lärarbristen nu blivit akut och att det behövs ordentliga satsningar för att inte eleverna ska komma i kläm, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

I höst krävs det för första gången lärarlegitimation för att sätta betyg.

-          Det har funnits gott om tid för förberedelser men det är först nu som politikerna visar tecken på att förstå läget. Nu hoppas jag att regeringen i budgeten kommer att ta hänsyn till att tusentals lärare snabbt behöver komplettera sin behörighet för att eleverna ska få de lärare som de har rätt att kräva, säger Johanna Jaara Åstrand.

Inom tio år beräknar SCB att det kommer att saknas 65 000 lärare.

-          Läraryrkets attraktivitet måste stärkas och då krävs konkurrenskraftiga löner och att arbetsbelastningen i lärarjobbet minskar. Endast så kan vi locka ungdomar till världens roligaste jobb, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.