Åtta av tio kommuner delar ut lärarlönelyftet på måfå

Idag träffar Lärarförbundet, SKL och andra skolaktörer Helene Hellmark Knutsson för att prata om lärarlönelyftet. I en nyligen genomförd undersökning med Lärarförbundets lokalavdelningar svarar åtta av tio att deras kommun saknar en strategi för hur lärarlönelyftet tillsammans med ordinarie löneprocess ska bidra till en önskad lönestruktur.

- Självklart är tre miljarder kronor öronmärkta till löneförhöjningar för lärare en positiv reform som vi i Lärarförbundet står bakom. Men genomförandet måste bli bättre och det är kommunernas och de privata skolföretagens ansvar. Nu måste regeringen se till att intentionerna med lärarlönelyftet blir verklighet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

- Idag kommer vi att framföra tre krav till både regeringen, SKL och friskolorna på mötet. För det första borde alla lärare som uppfyller kriterierna omfattas av lyftet. Där de statliga pengarna inte räcker måste kommunerna skjuta till egna pengar. För det andra måste fler lärargrupper omfattas av lärarlönelyftet. För det tredje är det viktigt att pengarna blir permanenta överallt och inte tillfälliga lönetillägg.

-Inom ett par år kommer Sverige sakna 60 000 utbildade lärare i skolorna. Det ligger i både regeringens, kommunernas och de privata skolföretagens intresse att ta fram en strategi för hur politiska beslut och arbetsgivarens lönepolitik ska bidra till att rekrytera och behålla fler lärare.

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.