Hammarö med i toppen över landets bästa skolkommuner

Idag presenterar Lärarförbundet för sjätte året i rad utmärkelsen Sveriges Bästa skolkommun med de 15 kommuner som är landets bästa skolkommuner. Där finns en kommun med från Värmlands län, Hammarö.

Förra årets placering är inom parentes.
1. Lomma (2) 2. Lund (3) 3. Båstad (5) 4. Övertorneå (1) 5. Tjörn (10) 6. Norsjö (8) 7. Luleå (11) 8. Habo (14) 9. Hammarö (59) 10. Umeå (15) 11. Staffanstorp (9) 12. Pajala (19) 13. Åsele (55) 14. Kalmar (27) 15. Mörbylånga (16)

Årets skolförbättrare är Motala kommun. Motala har klättrat 128 steg på listan – mest av alla kommuner.

- Vi hoppas att Hammarö kommun nu tar nya tag och fortsätter att satsa på skolan, sina skolledare, lärare och elever, så att de fortsätter att klättra på listan över landets bästa skolkommuner. Vår undersökning visar att alla som satsar på kvalitet i skolan kan bli en bra skolkommun!, säger Eva-Lis Preisz, förbundsordförande för Lärarförbundet.

Bästa skolkommun baseras på 12 kriterier om skolan, allt från lärartäthet till andel barn i förskolan och elevernas resultat i årskurs 9.

Läs mer om kriterierna och dagens prisceremoni på lararforbundet.se/bastaskolkommun. Där finns också pressbilder fria att använda för publicering. För ytterligare kommentarer och information om Bästa skolkommun kontakta Lärarförbundet i respektive kommun.
Lars Pettersson, Lärarförbundet Hammarö, 0709 - 82 51 49 Matilda Westerman, Pressekreterare Lärarförbundet, 08-737 69 02 Alf Lindberg, pressombudsman Lärarförbundet, 0703 - 16 67 14

Om oss

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.