Korrigerad rankning klar efter SCB-blunder – Vellinge fortsatt etta i Bästa skolkommun

I slutet av förra veckan meddelade Statistiska Centralbyrån, SCB, att de levererat fel statistik som underlag till kriterium 13 i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun 2016. Nu finns en korrigerad lista publicerad på Lärarförbundets hemsida.

Det är till kriterium 13 som fel data levererats. Detta kriterium väger endast en femtondel av den totala rankningen. Den korrigerade listan har därför generellt små förändringar. Av landets 290 kommuner har 174 förflyttats fem eller färre steg i rankningen, varav 107 har rört sig två eller färre steg. Vellinge är fortsatt etta i rankningen. Vadstena kliver uppåt och får dela tredjeplatsen på rankningen med Båstad. Herrljunga får dela placeringen bäst i länet med Mariestad.

Länk till korrigerad rankning: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun/

För mer information kontakta Lärarförbundets pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

Om oss