Lärarförbundet kommenterar Pisa-rapporten: Vila från reformkaos ger positiva kunskapsresultat

Idag kunde vi se ett litet, men mycket glädjande, trendbrott i Pisa-rapporten 2015. Sverige har fortfarande en lång väg att gå för att hamna i toppen av OECD-länderna, men när de flesta länder backar i mätningen går Sverige något framåt inom både matematik, naturvetenskap och läsning.

Åren 2006 till 2012 präglades svensk skola av reformkaos – nya betygssystem, nationella prov och läroplaner spottades fram i extremt hög fart. Pisa-rapporten 2012 visade tydligt det negativa resultat som kommer när skolan blir politiskt slagfält och lärarna får ägna sig åt administration och nya regelverk istället för undervisning och möte med eleverna.

- Nu har skolan fått några års vila från snabba och omfattande förändringar och vi ser hur det resulterar i att Sveriges skickliga lärare och hårt arbetande elever tillsammans kan åstadkomma bra kunskapsresultat, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

- Något som oroar med Pisa-rapporten är att ojämlikheten i svensk skola tycks öka, något som också TIMSS förra veckan visade. Skillnaderna mellan olika skolor ökar, det gör även de socioekonomiska skillnaderna. Det visar tydligt att vi behöver en ny finansieringsmodell för skolan och ett nytt skolpengssystem. Jag hoppas att vi kan nå blocköverskridande överenskommelser i svensk riksdag som ger förutsättningar för alla elever att klara skolan med bra kunskapsresultat, säger Johanna Jaara Åstrand.

- Vad svensk skolpolitik behöver nu är blocköverskridande överenskommelser som levererar de lösningar som Sveriges lärare – de verkliga skolproffsen – efterfrågar. Vi har en enorm utmaning framför oss med en stor och ökande lärarbrist. Idag är tre av tio lärare obehöriga i de ämnen de undervisar och det riskerar att bli ännu värre. Sverige kan inte nöja sig förrän kön utanför lärarutbildningarna ringlar lång och läraryrket betraktas som ett toppjobb, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.