(m) + (s) = sant om förskolan

Idag, på DN Debatt, presenterar Lärarförbundet tillsammans med moderaterna sex förslag för en bättre förskola. Ett av kraven i artikeln är att stärka förskolechefernas uppdrag och status och därmed ändra förskolechefens titel till rektor. Samtidigt presenterar socialdemokraterna på SVT Opinion samma förslag.

-          Idag på Förskolans dag ser vi hur de två stora partierna tävlar om att leverera på förskolans område. Det är en utmärkt grund för ett snabbt beslut om förändring, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

I samband med Förskolans dag publicerar Lärarförbundet en rapport om förskollärares arbetssituation. I rapporten framgår det att många förskollärare lägger nästan en dag i veckan på uppgifter som inte är kopplade till läraruppdraget.

-          Det är ett fantastiskt yrke att få stimulera små barns lärande och ett vansinnigt resursslöseri att förskollärarna tvingas ägna tid åt andra arbetsuppgifter, säger Johanna Jaara Åstrand.

Förskollärarna är få och i flera kommuner finns det inte ens en förskollärare per barngrupp, visar Skolverkets statistik. Enligt SCB kommer bristen att uppgå till 14 500 förskollärare år 2020.

-          Ska barngrupperna minska måste fler vilja bli förskollärare. Då gäller det att locka blivande förskollärare med en skälig lön och en rimlig arbetsbelastning, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.