Miljardsatsning på ökade lärarlöner

Idag presenterade Socialdemokraterna en satsning på Sveriges lärare. Förslaget innebär 14 miljarder under en fyraårsperiod, varav 2,5 miljarder om året går till en nationell samling kring läraryrket. Lärarförbundet ser detta som ett löfte om höjda lärarlöner.

– Det är glädjande att (S) har förstått att det inte räcker med karriärtjänster, lärarkrisen kräver rejäla satsningar på lärarlönerna. Det ska bli mycket intressant att se hur Allianspartierna matchar det här i sitt valmanifest om inte förr, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Förutom de statliga satsningarna på karriärtjänsterna, föreslås nu ytterligare resurser som genom en nationell samling ska höja lärarlönerna. Utslaget på alla grund- och gymnasielärare rör det sig om ytterligare ett tillskott på en dryg tusenlapp per lärare.

– Nu är det oerhört viktigt att kommunerna och de fristående skolorna också tar sitt ansvar. Utöver det statliga tillskottet måste lärarna få minst en procent mer än andra grupper på arbetsmarknaden under många år framöver. Lärarkrisen måste lösas gemensamt av både stat och huvudmän. Ambitionerna från kommuner och fristående skolor får inte minska, säger Eva-Lis Sirén.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82