• Lärarförbundet/

Pressinbjudan: ”Så lockar vi lärarna tillbaka till yrket” - Lärarförbundet och Uppsala kommun håller pressträff 27 mars kl 12.30 Nannaskolan, Uppsala

Sverige står inför en akut och växande lärarbrist. Det saknas 60 000 lärare för att täcka behoven i skolor och förskolor. Samtidigt arbetar nästan 38 000 utbildade lärare i andra yrken och dessa kan betraktas som en outnyttjad resurs. Frågan är hur man ska kunna locka tillbaka de lärare som valt att lämna läraryrket?

Lärarförbundets förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand presenterar en ny rapport som tydligt visar var lärarna som lämnat yrket  finns och var i landet rekryteringspotentialen är som störst.

I samband med detta lägger Caroline Hoffstedt, kommunalråd i Uppsala, fram en åtgärdslista för att locka tillbaka lärare till yrket. Louise Plobeck, ordförande Lärarförbundet Uppsala, ger ett lokalt perspektiv på lärarbristen.

Måndag 27 mars kl 12.30

Plats: Nannaskolan, Uppsala Kungsgatan 24, 753 21 Uppsala

Medverkande: Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet, Caroline Hoffstedt, kommunalråd i Uppsala, Lousie Plobeck, ordförande Lärarförbundet Uppsala

För upplysningar:
Lärarförbundets Pressjour 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.