Simrishamn bäst på musik- och kulturskola i Skåne

Mellan den för Sverige så framgångsrika Eurovision Song Contest och skolavslutningarnas många kulturuppträdanden utser Lärarförbundet Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun. Simrishamn toppar i år listan för Skåne.

– Vi vill uppmärksamma det fantastiska arbete som sker i musik- och kulturskolan. Den betyder så mycket för barn och ungdomar och för den kreativitet som framtidens arbetsmarknad kommer att kräva, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Undersökningen bygger på en sammanställning av tre kriterier: resurser som kommunen satsar på musik- och kulturskolan räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år, den medelavgift som tas ut av eleverna och andelen elever som deltar i kommunens verksamhet.

– Tyvärr är skillnaderna i satsningar mellan kommunernas verksamheter fortfarande stor. Det är fullständigt oacceptabelt att det fortfarande finns kommuner som inte ens erbjuder musik- och kulturskola. Vi ser nu fram emot resultatet av den utredning om musik- och kulturskolan som regeringen tillsatt och de satsningar som tidigare aviserats, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.