Skolan först i regeringens budget

Idag presenterade statsminister Stefan Löfven och utbildningsminister Gustav Fridolin regeringens skolsatsningar i budgeten. Regeringen presenterar nu en lärarlönesatsning på 3 miljarder från 2016.

– Statsministern beskriver lärarbristen som en nationell lärarkris. Det betyder att den nuvarande regeringen visar krisinsikt. Den här lönesatsningen visar att vårt arbete för att öka läraryrkets attraktivitet äntligen bär frukt på nationell nivå. Det är en stor framgång, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Regeringen föreslår miljardsatsningar på tidiga insatser och fler speciallärare.

– Lärarförbundet har länge efterfrågat satsningar på tidiga insatser och mer särskilt stöd för att alla elever ska nå sin fulla potential. Sådana satsningar är en förutsättning för att bryta trenden av sjunkande kunskapsresultat i svensk skola, säger Eva-Lis Sirén.

Regeringen gör också en stor budgetsatsning på förskolan på 415 miljarder för 2015 och 830 miljoner kronor per år för 2016-2018. Regeringen återinför också det riktmärke för barngruppernas storlek som den tidigare regeringen tog bort.

– Det finns ett starkt tryck på att göra något åt lärartätheten i förskolan. Vi har nyligen avslutat ett förskoleupprop som samlat 23 000 namn i denna fråga så det är utmärkt att vi nu ser åtgärder på nationell nivå för att göra något åt situationen, säger Eva-Lis Sirén.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 230 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.