Strutspolitik kan leda till skola utan lärare

Idag antog utbildningsutskottet i riksdagen förslag till statsbudget på skolområdet. Den innehåller satsningar men otillräckligt och felriktat.

– Både regeringen och Alliansen har förstått behovet av ökade resurser till skolan. Men nu måste alla också inse vilka satsningar som faktiskt gör skillnad. Vad skolan behöver är lärare. Vi står inför en alarmerande lärarbrist. Ska vi lyckas locka lärare till yrket måste statusen höjas, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Utbildningsutskottets majoritet föreslår i betänkandet en stor satsning på fler lärare i lågstadiet.

– Det är klokt med satsningar i grundskolans tidiga år men SCB underströk så sent som i förra veckan att lärarbristen nu börjar synas på allvar i grundskolans lägre åldrar. Så visst finns behovet men var tänker man hitta lärarna? säger Johanna Jaara Åstrand.

En avgörande skillnad mellan riksdagsmajoritetens budget och regeringens budget är att regeringens budget innehöll en satsning på tre miljarder på lärares löner inom ramen för partsgemensamma samtal.

– Det är en gåta hur Alliansen kan blunda för behovet av generellt sett högre lärarlöner. Med satsningar på fler lärare utan förslag om hur man verkligen lockar nya till yrket kan lärarkrisen både fördjupas och förlängas. Det är inget annat än strutspolitik och går ut över eleverna som riskerar att mötas av antingen större klasser eller outbildade lärare. Så allvarlig är situationen, avslutar Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.