Svårt att hitta lärarvikarier

En färsk Novus-undersökning som Lärarförbundet genomfört visar att lärarna alldeles för sällan ersätts om de av någon anledning är borta. Hälften av lärarna uppger att de ibland, sällan eller aldrig får vikarie. Endast 4 procent får alltid vikarie. Gymnasielärarna sticker ut – 6 av 10 uppger att de sällan eller aldrig får vikarie.

-          Lärarbristen får ytterligare ett ansikte. Det är svårt att hitta vikarier. Och återigen är det eleverna och lärarna som drabbas. Elevresultaten måste förbättras, och då krävs lärare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Kollegor som skulle kunna hjälpa till har redan överfullt på sitt bord och detta resulterar ofta i en ohållbar situation.

-          Bristen på vikarier ökar lärarnas arbetsbelastning. Vetskapen om att det jag skulle ha gjort idag inte görs av någon annan bidrar till den samvetsstress som många lärare redan känner, säger Jaara Åstrand.

En annan undersökning som Lärarförbundet genomfört visar att 20 procent av gymnasielärarna säger att eleverna inte får sin garanterade undervisningstid.

-          Här finns så mycket potential! Med bra undervisning även när ordinarie lärare är borta minimerar man risken att elevernar hamnar efter. För att kunna ta höjd för de tillfällen när en lärare är frånvarande måste fler lärare anställas. Kunskap kommer inte av sig själv och filmvisning, hur bra den än må vara, kan aldrig ersätta en lärare, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.