Sverige i PISA-botten trots flest nationella prov

Under våren genomförs de nationella proven i svensk skola. Lärarförbundet har sammanställt material från en OECD-rapport[1] som jämför hur många prov olika länder har. Sverige ligger i toppen gällande mängd och omfattning.

Jämförelsen visar att det inte tycks finnas någon koppling mellan goda resultat och många nationella prov. Många av de länder som återfinns i toppen av PISA-rankningen gör stickprov och ger bara nationella prov till ett mindre urval av eleverna i landet.

– Lärarna i Sverige går på knäna under provperioderna. Nationella prov är viktiga, men det här håller inte. Huvudutmaningen för oss är att förbättra resultaten. Lärarna måste få ägna sig åt eleverna och åt undervisning, säger Eva-Lis Sirén.

En undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Lärarförbundet visar att 2 av 3 lärare i grundskolan menar att provperioden påverkar kvaliteten på den ordinarie undervisningen negativt.

– Det finns lärare som rättar fler än 500 prov under några veckor. Det är klart att det går ut över den vanliga undervisningen, det är befängt att tro annat, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet kräver att:

• Endast prov i matematik, svenska och engelska ska vara obligatoriska. Proven i SO och NO i år 6 och 9 ska vara frivilliga.
  • Omfattningen av alla nationella proven och dess tidpunkter ses över.
  • Betydande delar av proven ska utföras och rättas digitalt, som i exempelvis Danmark.
  • Staten och huvudmännen måste se till att mer resurser når skolorna för kostnader i samband med genomförandet av proven.

[1] (Synergies for Better Learning - an international perspective on evaluation and assessment, 2012)*.

För mer information:
Amanda Florin, Pressekreterare,  072-237 88 82