Utbildning avgörande för arbetslöshetsmålet

Idag presenterar regeringen budgetpropositionen. Lärarförbundet välkomnar lärarlönesatsningen samt nästa steg i den nationella samlingen där bland annat arbetsbelastningsfrågan och karriärtjänsterna ska diskuteras.

-       Den viktigaste i budgeten är att regeringen nu insett lärarbristens allvar och tar ett viktigt steg för att med höjda lärarlöner locka fler till läraryrket, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Satsningarna på komplettering och breddning av lärarnas behörighet är obetydliga i förhållande till det behov av behöriga lärare som vi idag ser.

-       Det är bra att regeringen vill förlänga lärarlyftet men det är ett problem att man inte har sett över lärarnas villkor för att delta. Det är som att duka upp en buffé men inte bjuda in dem som berörs till bordet. På sikt krävs dock en permanent lösning, säger Johanna Jaara Åstrand.

Dessutom presenterade regeringen ett förslag om allas rätt till komvux från 2017 och 537 miljoner kronor avsätts för detta från 2017.

-       Det här är en oerhört central rättighet som innebär att dörrarna öppnas för fortsatt utbildning för alla. Det är samtidigt en viktig faktor för att uppnå arbetslöshetsmålet, säger Johanna Jaara Åstrand.

För upplysningar och kommentarer:
Lärarförbundets presschef Håkan Carlsson 070-867 3986

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 233 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.