Lärare i Falkenberg belönade med stipendium för fortbildning i Frankrike

Under en musiklektion överraskades i dag musikläraren Ola Landén och franskläraren Andreas Lång på Tullbroskolan i Falkenberg med det glada beskedet om att de vunnit ett fortbildningsstipendium om tre dagars fortbildning i den franska staden La Rochelle som delas ut av Lärarnas Riksförbund och Fransklärarföreningen.

– Till min glädje och förvåning fick jag nu veta att vi fått detta stipendium. Tack så mycket för det! Det uppskattar vi båda, säger en glad Andreas Lång.

– Vi arbetar med en profil med aktivt skapande arbete och utgångspunkten är att vi också arbetar med mänskliga rättigheter. Nu hoppas vi den workshop vi ska delta i under januari kommer göra att vi kan utveckla vårt arbete här hemma och använda i undervisningen, säger Ola Landen.

Juryns motivering:

Pristagarna har i sin ansökan till fortbildningsstipendiet för en lärare i musik och en lärare i franska visat att man tillsammans över ämnesgränserna vill koppla samman olika kulturer, vidga sitt och elevernas kunnande om visor och sånger från andra länder och också bidraga till att intresset för franska bland eleverna på högstadiet ökar. Genom att ta upp aktuella samhällsfrågor med musiken och språket som hjälp vill man leda in eleverna mot ökade kunskaper. Stipendiet om en tredagars fortbildning på franska ”La Chanson francophone” – Elaborerdes projetsautourde la chanson francophone! i La Rochelle vid franska Atlantkusten 21-23 januari 2015 tilldelas Ola Landén och Andreas Lång vid Tullbroskolan i Falkenberg.

Juryn för stipendiet har utgjorts av:

Helena Linge, 2:e vice förbundsordförande Lärarnas Riksförbund och ansvarig för förbundets forum för Kultur och kommunikation
Larz Blomqvist, förbundsstyrelseledamot Lärarnas Riksförbund och ansvarig för förbundets forum för engelska och moderna språk
Françoise Sule, ordförande i Fransklärarföreningen, FLF
Åke Nilsson, kassör i Fransklärarföreningen, FLF

Kontaktuppgifter till pristagarna och juryn:

Andreas Lång 073-326 17 67
Ola  Landén 070-769 86 26
Helena Linge 070-2151015
Françoise Sule 070-792 99 23

Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund,
zoran.alagic@lr.se, 070-262 27 00.