Lärarnas Riksförbund välkomnar Moderaternas öppning för bred samsyn kring skolan

– Vi välkomnar att Moderaternas skoltalesperson Tomas Tobé lyssnar på lärarna och jag hoppas – och rentav utgår från – att regeringen nu också tar ansvar och agerar konstruktivt, säger Bo Jansson, Lärarnas Riksförbunds ordförande, i en kommentar till moderaternas utspel om en överenskommelse med regeringen i skolpolitiken.

– Svensk skola behöver mer av samförstånd och samarbete kring goda förslag. Därför tycker jag det är mycket bra att Tomas Tobé i dagens Svenska Dagbladet sträcker ut en hand till regeringen i skolfrågan, säger Bo Jansson.

– Det vore bra att hitta en bred samsyn för att alla elever ska kunna klara gymnasiet. Det är viktigt för att den enskilda eleven ska ha möjligheter att läsa vidare på högskola eller kunna ta jobb på morgondagens arbetsmarknad. Men vi måste också stärka kunskapsresultaten i grundskolan. Där skapas grunden för elevens möjligheter senare i livet. Om detta borde det finnas förutsättningar för bred samsyn, exempelvis genom att bejaka en tioårig grundskola, säger Bo Jansson.

– Vi behöver få konkreta förändringar och långsiktiga satsningar i svensk skola. Något politiskt spel har vi inte råd med. Vi kan inte vänta i ytterligare fyra år och låta skolan bli ett sätt att locka väljare även i nästa valrörelse, säger Bo Jansson.

Läs artikel i SvD, "M öppnar för samtal med regeringen"

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 61

Citat

Vi behöver få konkreta förändringar och långsiktiga satsningar i svensk skola. Något politiskt spel har vi inte råd med. Vi kan inte vänta i ytterligare fyra år och låta skolan bli ett sätt att locka väljare även i nästa valrörelse.
Bo Jansson