Stölder av bildelar fortsätter att öka dramatiskt

Under årets fyra första månader har det inträffat 1516 bildelsstölder vilket är en dubblering jämfört med samma period 2015. Den samlade skadekostanden i år ligger på 95,8 miljoner kronor vilket nästan är lika mycket som för helåret 2015. Det visar statistik som Larmtjänst idag presenterar.

Bildelsstölderna fortsätter att öka dramatiskt. Under perioden 1 januari till 30 april 2016 har antalet stölder av airbags/rattar, strålkastare och navigationsenheter dubblerats jämfört med föregående år. Totalt under perioden har 1516 stölder inträffat och skadekostnaderna har uppgått till 95,8 miljoner kronor, vilket nästan är lika mycket som för helåret 2015. Under samma period 2015 uppgick skadekostnaderna till 37 miljoner kronor.

- Skadekostnaderna för dessa stölder ökar dramatiskt. För den drabbade individen orsakar stölderna dessutom stora besvär då bilen ska repareras och få nya delar. Den här typen av vardagsbrott leder även till att trygghetskänslan hos allmänheten påverkas negativt, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.

Stockholms län är mest drabbat av stölderna och har under perioden haft 983 stöldtillfällen. Utöver Stockholms län är även storstadområdena i Skåne och Västra Götaland utsatta.

Stölderna begås av organiserade stöldligor, ofta med internationell koppling, och brottet kräver tillgång till teknisk kompetens och till logistik för avsättning av godset. Under våren har Polisen varit framgångsrika i sitt arbete att motverka de internationella stöldligorna och flera misstänkta gärningsmän har gripits. Ett stort antal stulna reservdelar har tagits i beslag. Dessa gripanden har sannolikt bidragit till att en viss nedgång av stölderna noterats i april månad.

- Det är viktigt att motverka de organiserade stöldligornas verksamhet eftersom de utgör en viktig finansieringskälla för andra typer av organiserad brottslighet, säger Mats Galvenius.

Stöldligorna fokuserar på bildelar från fabrikaten BMW, Mercedes, Volvo och Volkswagen. BMW är sedan tidigare ett utsatt fabrikat medan stölderna från Mercedes-bilar har ökat kraftigt under året. Det finns även skillnader när det gäller vilken komponent som stjäls från respektive fabrikat. Navigationsenheter och airbags/rattar stjäls främst från BMW-bilar medan Volvo-bilar drabbas av strålkastarstölder.

För att motverka stölderna måste biltillverkarna förbättra stöldskyddet och försvåra bortmonteringen av komponenterna. Polisen måste ha mer långsiktiga och uthålliga insatser mot denna typ av brottslighet. Det är också viktigt att domstolarna tar hänsyn till att detta är storskaliga och organiserade stölder, vilket ger förutsättningar för en strängare tillämpning av straffskalan.

- En annan åtgärd som skulle kunna få effekt är att försäkringsbolagen blir bättre på att kräva skadestånd från de personer som döms och att man följer upp att skadestånd faktiskt betalas in, säger Mats Galvenius.

Åtgärdsförslag:

• Förbättra stöldskyddet och försvåra bortmonteringen av komponenterna
  • Långsiktiga och uthålliga insatser av Polisen
  • Strängare tillämpning av straffskalan
  • Kräva skadestånd från dömda gärningsmän och följa upp att dessa betalas in

Tips till bilägaren:

• Parkera din bil i ett garage eller i en upplyst och öppen miljö.
  • Märk utsatta komponenter med märk-DNA och tydliggör detta på bilen. Detta kan ha en avskräckande effekt.
Åsa Sönnerby
asa.sonnerby@larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom. Larmtjänst bedriver en kontaktskapande verksamhet och utgör försäkringsbolagens kontaktorgan mot myndigheter och andra branschorgan, både nationellt som internationellt. Godsåterfinnande är en viktig del av verksamheten och Larmtjänst arbetar med att söka, identifiera och återfinna misstänkte stöldgods.

Snabbfakta

Statistiken för 2016 visar att problemet med reservdelsstölder kvarstår och att stölderna fortsätter att öka. Under perioden inträffade 1516 stöldtillfällen vilket kan jämföras med samma period 2015 då 759 stölder inträffade.

Citat

Mats Galvenius, vd Larmtjänst
Det är viktigt att motverka de organiserade stöldligornas verksamhet eftersom de utgör en viktig finansieringskälla för andra typer av organiserad brottslighet.
Mats Galvenius, vd Larmtjänst