PinMeTo får dröminvestering från D-Ax

Report this content

Axel Johnson investerar, genom D-Ax, i PinMeTo; online tjänsten som ger butikskedjor ökat antal besökare och försäljningstillväxt. D-Ax består, förutom av Axel Johnsson, också av RECAPEX, internetentreprenörerna bakom bl.a. Match.com och Bookatable.

PinMeTo’s tjänst är en teknisk plattform som låter företag återta kontrollen över sitt varumärke och sin företagsinformation online. Därifrån kan de sedan bygga en lokal närvaro online och uppnå ökade resultat från sina investeringar i digital marknadsföring. Något som i den fysiska världen leder till ökat antal besökare och försäljningstillväxt. Utöver D-Ax är sedan tidigare också Wingefors och de fyra grundarna delägare i bolaget.

- D-Ax investerar i briljanta entreprenörer som med stor teknisk höjd löser viktiga problem i en allt mer digitaliserad värld. PinMeTo är ett lysande exempel som dessutom har bäring på handel i ett både fysiskt och digitalt perspektiv, säger Niklas Eklund, general partner på RECAPEX och ansvarig för investeringen från D-Ax sida.

Tusentals företag, små och stora, lokala så väl som internationella, har redan via företagets gratistjänst på www.pinmeto.com förstått komplexiteten och hur stor den egna problembilden är. Av dessa företag  jobbar bolaget nu nära med ett mindre antal beta-kunder inför en bredare internationell lansering.

- För att hjälpa PinMeTo att ta nästa steg tror vi att det nu utökade ägarkollektivet kan spela en viktig roll. Från D-Ax har vi med oss en finansiell- och entreprenöriell styrka utifrån tidigare resor med tex Livebookings, Bookatable och match.com, säger Niklas Eklund

PinMeTo har en produkt som löser ett problem på en global marknad. Den tekniska plattformen har sedan den blev publik i september 2014 fått ett fantastiskt mottagande i kundsegmentet.

- Vi har inte träffat en enda potentiell kund som inte har förstått allvaret i problematiken och att detta är något de måste lösa. Vi ser en snabb uppskalning framför oss redan under slutet av 2015”, säger PinMeTo’s VD Daniel Melkersson.

KONTAKT

PinMeTo: Daniel Melkersson VD, daniel@pinmeto.com, 073-960 61 40, www.pinmeto.com

D-Ax: Niklas Eklund, niklas@recapex.com, 070-657 07 96

Lars Wingefors AB: Per Fredriksson VD, per.fredriksson@wingefors.se, 070-229 90 73

FAKTA - PinMeTo

Hjälper platsägare så som butiker, restauranger och hotel bygga en lokal digital närvaro och uppnå ökade resultat från sina investeringar i digital marknadsföring.

Företagsinformation i sök och sociala medier är idag ofta så felaktig och missvisande att det bäst beskrivs som en härdsmälta. Många gånger är den inte bara felaktig utan också helt bortom företagens kontroll. Den ofta användargenererade informationen är problematisk för företag; när man tillåter vem som helst att berätta vad som helst, om vem som helst, blir det ofta fel. Problemet har vuxit sig så stort att företag inte bara går miste om möjligheter till marknadsföring utan också förlorar kunder och riskerar att tappa kontrollen över sina varumärken.

Grundat av entreprenörerna Daniel Melkersson och Petter Palander samt av programerarna Michael Nilsson och Marcus Olsson.

FAKTA - D-Ax

D-Ax är ett samarbete mellan handelskoncernen Axel Johnson AB och RECAPEX, entreprenörerna

bakom bl.a Bookatable och match.com. D-Ax syfte är att investera i digitala projekt och innovativa bolag i

framförallt Norden. Samarbetet kombinerar Axel Johnsons erfarenhet av handel och tjänster med det nätverk och kompetens inom digitala affärer som finns inom RECAPEX.

FAKTA - Wingefors

Lars Wingefors äger och driver Wingeforskoncernen som förutom moderbolaget Lars Wingefors AB består av verksamheter inom dataspel (Nordic Games Group), en portfölj av start-up investeringar, mediabolag,  fastighetsrelaterad verksamhet mm. Koncernen omsätter ca 500 Mkr med bas i Sverige och med verksamhet i ytterligare ca 15 länder.