LaSalle Investment Management och Aviva Investors säljer stor kontorsfastighet i Stockholm

Report this content

LaSalle Investment Management (“LaSalle”) och Aviva Investors har nöjet att meddela att en försäljning genomförts i en Pan-europeisk öppen fond. Tomträtten till fastigheten Stora Katrineberg 16 i Stockholm, ”Point Liljeholmen”, har sålts till Atrium Ljungberg för ett underliggande fastighetsvärde om 1 100 miljoner kronor. Tillträde beräknas ske i februari 2015. Point Liljeholmen innehåller cirka 40 000 kvadratmeter och är strategiskt belägen utmed kajen i Liljeholmen, sydväst om centrala Stockholm. Fastigheten är närmast fullt uthyrd och har en blandad hyresgäststruktur som domineras av välkända internationella bolag som exempelvis Grontmij, Roche, Boehringer Ingelheim och VIA Egencia.

LaSalle har tillsammans med sin lokala partner, Genesta, genomfört flera värdehöjande förvaltningsåtgärder.
Exempelvis har kontorslokaler renoverats för att kunna erbjuda hyresgästerna moderna miljöer och senast har en omfattande uppgradering av alla entréer genomförts som en del i ett större arbete med att ta fram en ny profil för fastigheten.

Ian Williamson, Head of Core Funds (Continental European) på LaSalle kommenterar:
- Försäljningen av Point Liljeholmen attraherade ett stort intresse från olika investerare och visar på fördelarna med fondens Core plus-strategi. Point Liljeholmen har ett bra läge och med ett erfaret team hade vi möjligheten att addera värde genom aktiv förvaltning.

Gil Bar, Senior Director, real estate på Aviva Investors kommenterar:
-Vi identifierade fastighetens potentialer och idag är fastigheten nästan fullt uthyrd med en väl diversifierad hyresgäststruktur. Investeringen har resulterat i en bra avkastning på eget kapital.

Säljarna har haft Leimdörfer som finansiell rådgivare och Linklaters som juridisk rådgivare. Köparen har haft Cederquist som juridisk rådgivare.

- Slut -

Fotograf: Åke Gunnarsson/VUE AB

För mer information kontakta:

Marianne Hemon-Laurens
Mail: marianne.hemon-laurens@lasalle.com, Tel:  +33 1 56 43 45 20

Till redaktörer:
Informationen och åsikterna i detta dokument är endast avsedd för affärspress och media. Investeringsmarknader och förutsättningar kan snabbt ändras och som sådana ska åsikter uttryckta i detta dokument inte anses vara uttalanden om fakta eller råd och man ska heller inte förlita sig på dessa åsikter när investeringsbeslut fattas. Historisk avkastning säger inget om framtiden.

Om LaSalle Investment Management
LaSalle Investment Management, Inc., en del av Jones Lang LaSalle group (NYSE: JLL), är en ledande global förvaltare av fastighetsinvesteringar med förvaltade tillgångar om cirka 47 miljarder dollar. LaSalle är verksamt inom flera områden på fastighetsmarknaden, både privat och publikt och inom såväl eget kapital som på skuldsidan och bland kunderna finns publika och privata pensionsfonder, försäkringsbolag, stater, stiftelser och privatpersoner över hela världen. För mer information, se www.lasalle.com.

Aviva Investors
Aviva Investors är den globala kapitalförvaltningsdelen inom Aviva plc. Verksamheten levererar förvaltningslösningar, tjänster och kunddriven nytta till klienter över hela världen. Aviva Investors finns i 15 länder i Asien, Stilla havsområdet, Europa, Nordamerika och i Storbritannien med totalt förvaltat kapital om 241 miljarder pund per den 31 december 2013.

Aviva plc

• Aviva förser 31* miljoner kunder med försäkringar, spar- och investeringsprodukter.

• Vi är en av Storbritanniens ledande försäkringsbolag och ett av de ledande företagen i Europa inom liv- och sakförsäkringar.**

• Vi kombinerar en livförsäkring, sakförsäkring och kapitalförvaltning under ett starkt varumärke.

• Vi är angelägna om att på bästa sätt hjälpa våra kunder att bygga en starkare och mer hållbar verksamhet som ger ett positivt bidrag till samhället och det är våra anställda stolta över att arbeta med.

• * Baserat på Avivas årsredovisning 2012.
  • ** Baserat på aggregerad försäljning av liv- och pensionsförsäkringar i Storbritannien och Irland (PVNBP) och brutto försäkringspremier.

Viktig information

Informationen och åsikterna i detta dokument är endast till för affärspress och media och utger sig inte för att vara fullständiga eller korrekta. Oavsett syfte ska man inte förlita sig på informationen eller åsikterna i detta dokument och de ska heller inte ses som råd. Bortsett från när motsatsen tydligt framgår är källan till all information Aviva Investors Global Services Limited (”Aviva Investors”) per den 3 juli 2014. Värdet på en investering och avkastningen från den kan gå ner lika väl som den kan gå upp och investeraren får kanske inte tillbaka det som ursprungligen investerades. Historisk avkastning säger inget om framtiden.

Aviva Investors Global Services Limited
No. 1 Poultry, London EC2R 8EJ
Phone
Fax
Web     www.avivainvestors.com
Email   info@avivainvestors.com
Aviva Investors Global Services Limited, registered in England No. 1151805.  Registered Office: No. 1 Poultry, London EC2R 8EJ.  Authorised and regulated by the Financial Conduct Authority and a member of the Investment Management Association. Contact us at Aviva Investors Global Services Limited, No. 1 Poultry, London EC2R 8EJ. Telephone calls may be recorded for training and monitoring purposes.

Taggar: