Framfab ökar sin ägarandel i Bredbandsbolaget

Framfab ökar sin ägarandel i Bredbandsbolaget I dag offentliggörs att NTL går in som delägare i Bredbandsbolaget (B2) och att Framfab ökar sin ägarandel i företaget till 11,3 procent. Bredbandsbolagets samarbete med NTL innebär också en kraftigt utvidgad marknad för Framfabs portalprogramvara Brikks. I avtalet mellan Framfab och B2 fanns en omsättningsrelaterad tilläggsköpeskilling. I enlighet med avtalet har tilläggsköpeskillingen konverterats till aktier motsvarande en ägarandel om 5,25 procent före den nu genomförda nyemissionen i B2. Konverteringen innebär att Framfab kommer att redovisa en intäkt om cirka 100 miljoner SEK i mars. I den nu genomförda nyemissionen har Framfab investerat 36 MSEK och har därmed, liksom övriga aktieägare, utnyttjat sin teckningsrätt fullt ut. Framfabs ägande i B2 efter konvertering av tilläggsköpeskilling och genomförd nyemission ökar från 9,6 procent till 11,3 procent. - Avtalet med NTL kommer att positionera B2 som Europas största bredbandsoperatör. Det skapar en enorm möjlighet att Brikks blir de facto standard för bredbandsportaler, säger Framfabs VD Jonas Birgersson, tillika styrelseordförande i B2. Brikks är en meta-programvara framtagen av Framfab som gör det möjligt att arbeta med en och samma portal oavsett om den nås via bredband, mobiltelefon eller smalbandigt Internet. För mer information kontakta: Jonas Birgersson, CEO Framfab, 08 - 545 258 00, jonas.birgersson@framfab.se Ola Kallemur, Press Relations Manager Framfab, 08-545 258 06, 0709-41 21 11, ola.kallemur@framfab.se, www.framfab.se Framfabs affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för nätverksekonomin. Framfab består i dag av cirka 1 700 medarbetare, fördelade på 41 kontor lokaliserade i Borås, Göteborg, Halden, Hamburg, Helsingborg, Köln, Köpenhamn, Linköping, London, Lund, Malmö, Oslo, Palo Alto, Paris, Rom, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Uppsala, Västerås och Växjö. Exempel på Framfabs kunder är 3M, AstraZeneca, AXA, Bosch, Electrolux, Ericsson, Expressen, France Telecom, IKEA, Internationella Röda Korset, SAAB-gruppen, Tele Danmark, Vattenfall, Volvo Car Corporation och Volvo Group. Framfab är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00090/bit0002.pdf