Framfab utvecklar nya Fröken Ur

Framfab utvecklar nya Fröken Ur Från och med den 8 mars är den nya Fröken Ur datorbaserad. Framfab ligger bakom utvecklingsarbetet av programvaran för Fröken Urs röst. På mycket kort tid har Framfab lyckats få fram lösningen som naturligtvis är extremt precisionsberoende. Själva Fröken Ur-datorn är en PC-baserad server, med operativsystemet Linux. För att Fröken Ur-systemet ska fungera krävs en hel kedja av komponenter. Denna kedja är dubblerad för att säkerställa driftssäkerheten - det finns två av varandra oberoende Fröken Ur-datorer. En tredje dator har hand om övervakning och kan med manuell omkoppling även användas som talmaskin. Var tionde sekund kontrollerar programmet vad systemklockan är och väljer ut de ljudfiler som skall spelas upp. Uppspelningen av tonsignalen kan finjusteras med en noggrannhet av några mikrosekunder, upp till en sekund före klockslaget, för att kompensera för fördröjningar i telenätet. En konfigurationsfil läses in en gång per minut om den är ändrad. På detta sätt kan man konfigurera om Fröken Ur utan omstart. För mer information kontakta: Jonas Birgersson, CEO Framfab, 08 - 545 258 00, jonas.birgersson@framfab.se Ola Kallemur, Press Relations Manager Framfab, 08-545 258 06, 0709-41 21 11, ola.kallemur@framfab.se, www.framfab.se Framfabs affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för nätverksekonomin. Framfab består i dag av cirka 1700 medarbetare, fördelade på 41 kontor lokaliserade i Borås, Göteborg, Halden, Hamburg, Helsingborg, Köln, Köpenhamn, Linköping, London, Lund, Malmö, Oslo, Palo Alto, Paris, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Västerås. Exempel på Framfabs kunder är 3M, AstraZeneca, AXA, Electrolux, Ericsson, France Telecom, IKEA, Internationella Röda Korset, SAAB-gruppen, Tele Danmark, Vattenfall, Volvo Car Corporation och Volvo Group. Framfab är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00790/bit0002.pdf