IKEA och Driftbolaget utökar samarbete

Driftbolaget och IKEA utökar samarbetet IKEA har valt Driftbolaget för driften av IKEA:s nätplatser i USA och Kanada. IKEA är sedan tidigare starkt representerat på Internet. Men det är först nu web-siterna lyfts över i en gemensam konceptuell miljö och design. När IKEA ger sig in på USA och Kanadas marknader väljer bolaget att samarbeta med Driftbolaget. Detta är ytterligare ett led i IKEA:s internationella satsning på en gemensam profil för bolagets Internetetablering. För Driftbolaget innebär det ett stort internationellt kontrakt då bolaget skall ansvara för driften för dessa nätplatser åt IKEA. Nätplatserna ska fysiskt ligga i Lund med en fast förbindelse över Atlanten. Antal besökare på de tre nätplatserna i USA och Kanada beräknas till 1.5 miljon per månad. - Detta innebär ett stort åtagande och ett stort förtroende för Driftbolaget eftersom USA och Kanada är några av IKEA:s största marknader på Internet, säger Hans Ristner, VD på Driftbolaget. Han ser detta som ytterligare ett bevis på att Driftbolaget nu accepteras som en seriös och kompetent verksamhet av allt flera internationella globala bolag. - Driftbolaget var tidigt med i IKEA:s websatsning och har byggt upp en fullständig plattform med hög tillgänglighet dygnet runt. Denna har nu utökats så att den även kan ta emot trafik från Nordamerika. En fördel med att ha nätplatsen fysiskt i Lund är att vi har kompetensen på plats, övervakning dygnet runt och att kunden slipper satsa på en identisk fysisk miljö i USA eller Kanada. På detta sätt hålls kostnaderna nere, säger Hans Ristner. För ytterligare information kontakta: Hans Ristner, CEO Driftbolaget, tel: +46 709 95 47 06 hans.ristner@driftbolaget.com Conny Hertzberg, Marketing Manager, Driftbolaget, tel. +46 709 95 46 23 conny.hertzberg@driftbolaget.com Driftbolaget hanterar drift av komplexa Internetapplikationer. Driftbolaget erbjuder hosting med tjänster som flexibilitet, skalbarhet, säkerhet, övervakning, databasadministration och Internet/intranätlösningar. Företaget har även kompetens inom serverteknologi, bredbandskommunikation och e-handelslösningar. Driftbolaget är ett helägt dotterbolag till Framfab och hanterar sedan fyra år driften åt Framfabs kunder. Driftbolaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Lund och Köpenhamn och datacenter i Stockholm, Lund och Köpenhamn. Framfab är en global internetkonsult vars affärsidé är att skapa nya affärer för nätverksekonomin genom strategisk rådgivning och digitala tjänster. Framfab skiljer sig från andra stora internetkonsulter genom att skapa värden för våra kunder med separata affärsområden som kompletterar kärnverksamheten Dessa affärsområdet är Hosting/IT Consulting/Integration, Software och forsknings- och utvecklingscentrat Framfab Labs. Framfab har kontor i Bulgarien, Danmark, Frankrike, Italien, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Tyskland, USA och Österrike. Många välkända globala företag arbetar med Framfab: 3M, AstraZeneca, AXA, Bosch, Carlsberg, Electrolux, France Telecom, IKEA, Internationella Röda Korset, Gore-Tex, Groupe Pernod Ricard, Kelloggs, Packard-Bell, Nike Europe, SAAB, SAS, Viag Interkom, Volvo. Framfab är noterat på OM Stockholmsbörsens Attract 40-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00210/bit0002.pdf