Industrifonden investerar 13 miljoner i Actiwave

Report this content

Industrifonden investerar 13 miljoner kronor i LEAD-alumnen Actiwave, som utvecklar en teknik som förbättrar ljudkvaliteten i bland annat mobiltelefoner och surfplattor. I emissionen deltar också den befintliga ägaren SEB Venture Capital. Pengarna ska användas för att få ut tekniken till ledande tillverkare av mobiltelefoner och konsumentelektronik.

- Vi är glada över att ha fått in en så stor och erfaren investerare som Industrifonden, säger Pär Gunnars Risberg, vd och grundare av Actiwave. Med deras kapital och kompetens kommer vi att kunna lägga in en högre växel i vår expansion.

Actiwave, som är en avknoppning från forskning vid Linköpings Universitet, kombinerar ett gediget kunnande om akustik och människans hörsel med banbrytande digital ljudforskning. Actiwave har utvecklat en ny teknik för att förbättra ljudet i små högtalare med begränsat utrymme och batterikapacitet och bolaget har redan mötts av stort intresse från ledande tillverkare av mobiltelefoner och konsumentelektronik.

- Det är fantastiskt att följa en alumn som Actiwave, säger Christan Berger, VD på LEAD. Vi vet hur mycket hårt arbete det ligger bakom företaget då vi arbetade tillsammans med dem under 3 år. Det glädjer oss att väl ansedda aktörer som Industrifonden och SEB Venture Capital väljer att satsa i bolaget.

Pär Gunnars Risberg, vd och grundare av Actiwave, 070-578 20 91

Christian Berger, vd för LEAD, 0708-77 04 09

Actiwave är en LEAD-alumni. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 23 bolag.   www.leadincubator.se

Taggar:

Citat