Innovationsbron satsar på Edevas intelligenta fartdämpare

Report this content

Det finns ett stort behov att få fram bättre tekniska lösningar som kan sänka hastigheterna i tätorter. Innovationsbrons beslut att investera i LEAD-företaget Edevas aktiva farthinder, Actibump är ett exempel på en sådan satsning. Den låga säkerheten för oskyddade trafikanter är ett stort problem och har hög prioritet inom svensk trafiksäkerhetsforskning.

De statiska farthinder som finns idag i form av vägbulor, busskuddar m. m. är visserligen fartdämpande men samtidigt skapar de en rad andra problem. Framförallt handlar det om försämrad framkomlighet för bussar, utryckningsfordon etc.  Actibump systemet har en inbyggd ”intelligens” som skiljer laglydiga bilister från fartdårar. När ett fordon passerar registreras hastigheten av en radar som i sin tur styr en annan viktig komponent i systemet, en lucka längre fram i vägbanan. Överträds gällande fartbegränsning fälls luckan ned och skapar en ojämnhet i vägbanan. Effekten blir märkbar för föraren som känner en stöt men för övrigt uppstår inga övriga skador på bilen. En bilist som håller laglig hastighet passerar utan att känna någonting då luckan förblir stängd och ligger plant, parallellt med vägbanan.

-          Actibump är ett flexibelt system som löser många av de allvarliga problem som dagens statiska farthinder skapar. Vi bedömer att det finns ett behov för nya och bättre lösningar på ett allvarligt trafiksäkerhetsproblem som kostar samhället stora belopp, säger Jenny Jansson, Investment Manager på Innovationsbron.

Edevas systemet kan anpassas till att reagera på olika hastigheter under dygnet. Dessutom kan Actibump identifiera och särbehandla exempelvis utryckningsfordon som kan passera utan att de behöver sänka sin hastighet.

-          Innovationsbrons investering hjälper oss att öka bolagets uthållighet och stärka vårt långsiktiga marknadsarbete. Vi satsar i första hand på Sverige och de övriga skandinaviska länderna som alla är intressanta marknader, säger David Eskilsson VD på Edeva.

För ytterligare information kontakta:

David Eskilsson, VD Edeva, Tel 070-77 48 643

Maria Kessling, Kommunikationschef på Innovationsbron AB Tel 0768-80 88 10

Jenny Jansson, Investment Manager Innovationsbron AB Tel 08-587 919 31

Edeva är ett LEAD-företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 23 bolag.   www.leadincubator.se

Innovationsbron identifierar, utvecklar och investerar i blivande tillväxtföretag. Sedan 1994 har vi investerat i närmare 300 företag, med en årlig investeringstakt på ca 30-40 nya företag, vilket gör oss till Sveriges mest aktiva riskkapitalist i tidig fas. Innovationsbron satsar på innovativa nystartade företag med en internationell tillväxtpotential. Vi finns representerade i hela Sverige via regionala kontor. Genom vårt nationella inkubatorprogram ges blivande tillväxtföretag rätt stöd för att utveckla och skapa affärer. Innovationsbron ägs av staten och Industrifonden. www.innovationsbron.se

Taggar:

Citat

- Actibump är ett flexibelt system som löser många av de allvarliga problem som dagens statiska farthinder skapar.
Jenny Jansson, Investment Manager på Innovationsbron