Konsumentlånportalen lanserar ny låneberäknare

Report this content

Jämförelsesajterna av onlinelån fortsätter att utvecklas, det kan flera undersökningar nu presentera. En källa där du kan hitta flera av dessa jämförelsesajter är bland annat Leading Web Solutions A/S. Detta är en norsk sajt som driver en verksamhet inom jämförelse av kredit tilbud. En orsak till den positiva utvecklingen är att de flesta sajterna online erbjuder sina kunder ett sätt att räkna ut både ränta och amorteringsavgifter i förväg.

Låneberäknare förenklar för kunder

Det har blivit allt vanligare att ansöka om konsumentlån via nätet. Men framförallt har det har blivit allt enklare för en potentiell kund som vill ansöka om ett lån, att räkna ut hur mycket han kommer behöva amortera varje månad när han väl har tagit ett lån, samt vad hans ränta kommer ligga på.

En av de lånsajter som nu har utvecklat och lanserat en låneberäknare, eller en lånekalkylator som det också kan kallas, är nettsidan Billige Forbrukslån i Norge. Billige Forbrukslån är en norsk sajt som hjälper privatpersoner att hitta ett konsumentlån som stämmer in på deras privata önskemål, genom att jämföra flera olika bankers erbjudande. Behovet finns också i Sverige, där privatskulden fortsätter att öka.

Låneberäknare fungerar på så sätt att kunden enkelt kan fylla i det lånebelopp han vill ta och hur lång löptiden för lånet ska vara, genom att dra i de reglage som finns. Hos norska Billige Forbrukslån kan kunden välja ett belopp mellan 10 000 – 600 000 kronor och en löptid från ett år till femton år.

När kunden har fyllt i sina önskvärda siffror kommer flera alternativ på banker och långivare att dyka upp under lånekalkylatorn. Här har sajten redan testat och gjort research på flera av de konsumentlån som finns på den norska marknaden.

De har även satt betyg på långivarna, där de med högst betyg kommer högt upp, vilket du kan se i listan. Kunder kan även se vad deras månadsbetalningar kommer att landa på, hur den effektiva räntan ser ut hos bankerna och hur lång tid det kommer ta att få pengarna utbetalda. Det finns även en länk till den aktuella banken i fråga. På detta sätt kan kunden enklare hitta och välja ett lån som passar just dennes behov och samtidigt få en överblick gällande vad som marknaden kan erbjuda just nu.

Orsaken bakom en låneberäknare

Det är flera beräkningar som måste göras när en kund vill ansöka om ett lån. Främst handlar det om att ha en bra koll på den egna ekonomin och att veta att de inkomster som kommer in täcker de extra utgifter som kommer tillkomma varje månad med ett lån.

En låneberäknare, som de allra flesta jämförelsesajter erbjuder idag, gör grovjobbet åt kunden. Istället för att kunden på ett ungefär ska räkna ut vad den effektiva räntan samt de månatliga amorteringarna kommer landa på, hos flera olika banker och långivare dessutom, gör lånekalkylatorn detta. Med beräknaren får kunden se vad flera av marknaden aktörer erbjuder i ränta och liknande samtidigt, och inte bara en bank i taget.

För de som vill hitta billigare lån

Kunder som är ute efter det billigaste konsumentlånet med låga räntor kan vända sig till Forbrukslån.no. Även detta är en norsk jämförelsesajt när det kommer till principen att underlätta för kunder att hitta ett passande lån.

Syftet med just norska forbrukslån.no är dock att hjälpa potentiella kunder få en klar överblick samt att hitta ett billigt konsumentlån utan säkerhet.

Sidan fungerar på samma sätt som tidigare exempel med en lånekalkylator där kunden fyller i lånebelopp och återbetalningstid och därefter får förslag på lån från flera olika banker, där ränta och ett månatligt amorteringsbelopp är dokumenterat.

Konsumentverket håller ögonen på lånebranschen

Det är enkelt att ta lån idag, både i Sverige, Norge och Danmark. Med låneförmedlare och jämförelsesajter som erbjuder villkor som kan locka flera kunder är det dessutom ännu enklare. Men att kunder ska ha ett genomgående konsumentskydd när det kommer till ett samhälle där det mesta sker i en digital miljö, är en viktig faktor som de nordiska konsumentombudsmännen yrkar på. I ett pressmeddelande menar Konsumentverket bland annat att alla kunder på nätet måste få veta vilka personliga uppgifter som samlas in om dem och hur de används.

När en kund ansöker om ett lån online kommer denne bland annat att ange sina personliga uppgifter och vissa ekonomiska uppgifter. Dessa menar Konsumentverket ska hanteras varsamt samt att konsumenter har rätt till ett omfattande skydd samt en överliggande trygghet, oavsett om det handlar om en digital miljö eller ej.

I Norge har även reglerna för att få ta ett konsumentlån skärps. Då den skulden efter lån som inte kan återbetalas har ökat rejält i vårt grannland – till den grad att den nationella ekonomin i Norge har påverkats, har landet bestämt sig för att skärpa lagarna. Du kan läsa mer om det hos det norska Finanstilsynet.

Taggar: