SAFs förslag är inte den rätta vägen till framtidens arbetsmarknad

Ledarna om SAFs arbetsrättsförslag: SAFs förslag är inte den rätta vägen till framtidens arbetsmarknad - Sveriges arbetsrätt behöver moderniseras och utvecklas, men SAFs förslag är inte den rätta vägen till framtidens arbetsmarknad. Det säger Ledarnas förbundsordförande Björn Bergman i en kommentar till SAFs förslag "En företagsam arbetsrätt". - Det är omöjligt att ge positiv respons på SAFs utspel. Både balans och skyddsnät behövs i förhållandet mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Detta innebär emellertid inte att dagens arbetsrätt är helig. Det kan finnas behov av att reformera arbetsrätten som i många fall bygger på traditionella kollektiva lösningar och avtal som inte speglar dagens behov. - Vi uppfattar SAFs förslag som ett kontroversiellt inlägg i en diskussion som definitivt behövs för att vitalisera den svenska arbetsmarknaden och vi ser fram emot en fortsatt intressant debatt, avslutar Björn Bergman. För ytterligare information: Björn Bergman, tel 070-590 15 94 Ledarna: tel 08-598 99 000, fax 08-598 99 010, www.ledarna.se Informationschef: Stina Nordström, tel 08-598 99 053, 070-372 07 86 Ledarna är en fristående organisation för chefer och andra med ansvarspositioner i företag och förvaltningar. Vår verksamhetsidé är att erbjuda chefer och andra med ledande uppdrag att välja vår gemenskap för att tillgodose behov av personlig konkurrenskraft för framgång. Vi förhandlar, tecknar avtal och erbjuder trygghetslösningar på ett 70-tal arbetsgivarområden inom såväl privat som offentlig sektor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00220/bit0002.pdf