Årets stipendiat av Jan Stenbergs stipendium är utsedd

I december 2017 instiftade Ledarstudion ett stipendium till minne av Jan Stenberg, SAS framlidne koncernchef. Initiativtagare till stipendiet var Ledarstudions VD och grundare Lena Ahlström, som tidigare haft Jan Stenberg som mentor. Nu är den första stipendiaten korad.

Lena Ahlström, grundare av och VD för Ledarstudion tillsammans med Sigrid Sörberg, mottagare av Jan Stenbergs stipendium 2018.

Stipendiet ska gå till en ledare som verkar i Jan Stenbergs anda. Personen ska vara en kunskapstörstande, kvalitetsfokuserad och människointresserad person med ambition att vara en inkluderande, kundfokuserad och utvecklande ledare. Nu står det klart att årets stipendium går till Sigrid Sörberg, HR Business Partner för Group Function Finance & Common Functions på Ericsson.

Sigrid drivs av att få människor att känna ansvar, tillit och och personlig utveckling. Något hon vill skapa genom att bygga relationer med sina medarbetare. Detta är något som Jan hade uppskattat och värnat om. Vi är därför otroligt glada över att dela ut stipendiet till just henne, säger Lena Ahlström, initiativtagare till stipendiet samt VD för och grundare av Ledarstudion.

Jag känner mig otroligt stolt och hedrad att ens bli nominerad, och att sedan bli utvald av juryn! Det känns som ett kvitto på att jag lever upp till mina värderingar och uppfattas så som jag önskar. Detta är en fantastisk drivkraft för att fortsätta mitt arbete, säger Sigrid Sörberg.

Stipendiet innebär en kostnadsfri plats i Ledarstudions program Det Personliga Uttrycket. Under ansökningsperioden fick Ledarstudion in drygt 30 ansökningar. Nomineringarna har bedömts av en jury bestående av:

Lena Ahlström, VD Ledarstudion AB
Helena Saxon, CFO Investor AB och Jans dotter
Marie Ehrling, styrelseordförande TeliaSonera AB
Gry Mölleskog, riksmarskalk Norges Kungahus
Bibi Rödöö, programchef Sommar SR P1
Marita Hellberg, tidigare personaldirektör Ericsson
Carola Määttä, kommunikationsdirektör Polisen
Marie Molin, v.VD Ledarstudion AB

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt för Ledarstudion på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Ledarstudion grundades 2002 av ledningsutvecklare Lena Ahlström och erbjuder praktisk färdighetsträning i kommunikation och ledarskap med verktyg från scenens värld. Företaget har 20 anställda och ytterligare 15 certifierade handledare som arbetar med ett unikt eget koncept inom ledarskaps-, kompetens- och teamutveckling. Ledarstudion har ett eget hus i hjärtat av Vasastan med 8 sceniskt utrustade studior på fyra våningsplan. Bland kunderna finns Vasakronan, Academic Work, PwC, Astra Zeneca, Grant Thornton, Klarna, Bonnier Business Media, Ericsson, Systembolaget, Vattenfall, IKEA, Netlight Consulting.

Sigrid drivs av att få människor att känna ansvar, tillit och och personlig utveckling. Något hon vill skapa genom att bygga relationer med sina medarbetare. Detta är något som Jan hade uppskattat och värnat om. Vi är därför otroligt glada över att dela ut stipendiet till just henne.
Jag känner mig otroligt stolt och hedrad att ens bli nominerad, och att sedan bli utvald av juryn! Det känns som ett kvitto på att jag lever upp till mina värderingar och uppfattas så som jag önskar. Detta är en fantastisk drivkraft för att fortsätta mitt arbete.
Sigrid Sörberg