Ledarstudion firar 15 år av ledarskapsutveckling

Ledarstudion har sedan starten 2002 tränat tusentals människor inom svenskt näringsliv i kommunikation och ledarskap. Nu firar de 15 år av framgångsrik ledarskapsutveckling.

Fotograf: Anja Dahlgren

Ledarstudion har med sitt unika koncept, där verktyg från scenens värld spelar en central roll i kombination med ledarskaps-, värderings- och kommunikationsinstrument, utvecklat och tränat många av Sveriges främsta ledare. Allt började 2002 då Lena Ahlström, grundare och VD, formade den första gruppen av högre chefer som skulle träna i det Uttrycksfulla Ledarskapet. Med en övertygelse om att scenspråk var en framgångsfaktor i ledarskapet, och med en mångårig personlig erfarenhet från ledarskapsutveckling hos SAS och Swedbank, satte Lena ihop sitt första program. Ingen var då beredd på vilka effekter träningen skulle komma att ha på dem eller framtiden. En av deltagarna i den första gruppen var Ingrid Jansson, dåvarande kommunikationsdirektör och vice VD på SEB.

- Det Uttrycksfulla Ledarskapet gav mig insikt om vem jag är. Det har gett mig en friare och ett tydligare sätt i min kommunikation med andra människor i min roll som styrelseproffs och coach. Mina styrkor blir en bättre tillgång och jag vågar lita mer på mig själv. Inte minst har lyssnarförmåga fått en ny dimension, berättar Ingrid. Tänk om jag hade utforskat detta 25 år tidigare!

Idag har Ledarstudion växt till en verksamhet med 20 anställda och 15 kontraktsanställda handledare, alla certifierade i Ledarstudions unika koncept. De erbjuder både öppna och skräddarsydda träningsprogram i kommunikation och ledarskap och är ensamma om det unika träningskonceptet på den svenska marknaden.

- Resan med Ledarstudion från 2002 till idag har varit makalöst spännande, säger grundaren och VD:n Lena Ahlström. Hela branschen har genomgått en stor förändring och synen på vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap ser helt annorlunda ut idag. Vi på Ledarstudion har identifierat ett behov för ledare och medarbetare inom alla olika branscher att kontinuerligt träna och utveckla sina kommunikativa färdigheter. Även om man var med för 10 eller 2 år sedan är första kommentaren från deltagare att de varken förr eller senare varit med om en bättre utveckling som gett så stor effekt på deras förmåga att kommunicera.

För att fira 15-årsjubiléet bjuder Ledarstudion bland annat in utvalda personer till en halvdags öppet hus då alla får prova på delar av Ledarstudions verktyg och metoder.

För mer information kontakta gärna: Emelie Engström, presskontakt Ledarstudion på mobil: 072-886 98 00 eller mail: emelie@editk.se.

Ledarstudion grundades 2002 av ledarutvecklare Lena Ahlström och erbjuder praktisk färdighetsträning i kommunikation och ledarskap med verktyg från scenens värld. Företaget har idag 20 anställda och ytterligare 15 certifierade handledare som arbetar med ett unikt eget koncept inom ledarskaps-, kompetens- och teamutveckling. Bland kunderna finns: Tui, Vasakronan, Academic Work, PwC, Astra Zeneca, Grant Thornton, Klarna, Bonnier Business Media, Ericsson Systembolaget, Vattenfall, IKEA, Netlight Consulting. www.ledarstudion.se.

Det Uttrycksfulla Ledarskapet gav mig insikt om vem jag är. Det har gett mig en friare och ett tydligare sätt i min kommunikation med andra människor i min roll som styrelseproffs och coach. Mina styrkor blir en bättre tillgång och jag vågar lita mer på mig själv. Inte minst har lyssnarförmåga fått en ny dimension. Tänk om jag hade utforskat detta 25 år tidigare!
Ingrid Jansson, dåvarande kommunikationsdirektör och vice VD på SEB.
Resan med Ledarstudion från 2002 till idag har varit makalöst spännande. Hela branschen har genomgått en stor förändring och synen på vad som utmärker ett framgångsrikt ledarskap ser helt annorlunda ut idag. Vi på Ledarstudion har identifierat ett behov för ledare och medarbetare inom alla olika branscher att kontinuerligt träna och utveckla sina kommunikativa färdigheter. Även om man var med för 10 eller 2 år sedan är första kommentaren från deltagare att de varken förr eller senare varit med om en bättre utveckling som gett så stor effekt på deras förmåga att kommunicera.
Lena Ahlström, grundaren och VD:n av Ledarstudion