Ledstiernan delägare i stor skandinavisk TV-satsning: MMG och Nonstop Television satsar på ny digital nöjeskanal Millennium Media Group AB (MMG) offentliggjorde idag på NATPE i New Orleans, världens största mediamässa, sitt förvärv av de nordiska rättigheterna till den amerikanska nöjeskanalen E! Det MMG-ägda bolaget Nonstop Televison skall etablera en skandinavisk version av den amerikanska nöjeskanalen E! Entertainment, E!Scandinavia. Premiärsändningen för den skandinaviska, och även den baltiska TV- publiken, beräknas kunna ske i september i år. Förvärvet gör riskkapitalbolaget Ledstiernan till delägare, eftersom de sedan tidigare investerat i MMG, som i sin tur äger NonStop Television. Bakom MMG står Ignas Scheynius och Carl Göran Anderson, som bildade mediabolaget i oktober 1998. Bakom Ledstiernan finns bland andra Jan Carlzon, Olof Stenhammar och VD Johan Wachtmeister. Bland MMGs övriga delägare återfinns det Göteborgsbaserade riskkapitalbolaget T-bolaget och Carl Palmstierna. E! Entertainment är en renodlad nöjeskanal i CNN-förpackning, världsledande inom området. Internationellt kan programmen ses av mer än 400 miljoner tittare i 120 länder. E! har under senare år framgångsrikt lanserat kanaler utanför USA, i bland annat Sydamerika, Spanien, Polen och Ryssland. Under detta år lanseras E! förutom i Skandinavien och Baltikum även i Israel och England. Programutbudet i E! Scandinavia kommer på årsbasis att bestå av 800 timmar programtid producerad av moderbolaget E! Entertainment och resten av tiden en mix av skräddarsydda, lokalt producerade, program med fokus på den nordiska nöjesbranschen. E! Entertainment ägs till 79,2% av ett konsortium bestående av Comcast Communications Corp. och Walt Disney Comp. och till 10,4% vardera av kabeloperatörsbolagen MediaOne och TeleCommunications Inc. E! Scandinavia kommer att distribueras till samtliga kabel- och satellithushåll av Canal Digital, Nordens ledande DTH-operatör. - Vi finner affärsidén både spännande och intressant, säger Johan Wachtmeister, VD för Ledstiernan. - Framför allt har MMGs ledning en mycket hög kompetens att distribuera rättigheter och att skapa intressanta programutbud. E! har potential att fånga ett stort antal tittare på den nordiska marknaden och kommer dessutom att ingå i ett attraktivt utbud av kanaler inom Canal Digital. På frågan om varför man satsar på digital teknik framför traditionell TV svarar Wachtmeister att han tror att penetrationen för digital-TV kommer att acellerera, beroende på de ökade möjligheter som finns jämfört med traditionell television. - Bland annat ger digital -TV möjlighet till interaktivitet och att utföra tjänster och handlingar som idag utförs på internet, avslutar Wachtmeister. För ytterligare information om Ledstiernan, kontakta Johan Wachtmeister, 08 - 545 035 00 eller besök hemsidan på www.ledstiernan.se För ytterligare information om MMG/NonStopTelevision AB, kontakta Robert Lindberg, 08 - 667 88 70 e-mail, info@millenniumgroup.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000126BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/25/20000126BIT00770/bit0002.pdf