Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged tar in 68 miljoner kronor

Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged tar in 68 miljoner kronor Ledstiernans portföljbolag ipUnplugged, vars nätverksprodukter integrerar mobila nät såsom WLAN och GPRS, tar in 68 miljoner kronor. Kapitaltillskottet sker i form av ett konvertibelt lån. Investorerna är, förutom Ledstiernan, Industrifonden och japanska Mobile Internet Capital. Pengarna ska användas till fortsatt marknads-etablering och produktutveckling. ipUnplugged är en ledande utvecklare av nätverksprodukter för säker mobilitet som integrerar nät såsom WLAN och GPRS. Lösningarna gör det möjligt för mobila användare att fritt röra sig från ett nät till ett annat utan att behöva ändra inställningar eller förlora uppkopplingen vid något tillfälle. - ipUnpluggeds professionalism och erfarenhet från stora mobilföretag märks särskilt väl nu när de sluter avtal med operatörer och systemintegratörer. Vi tror mycket på ipUnplugged som visat att de håller vad de lovar och har en stark affärsidé, vilket också bekräftas av att både Industrifonden och Mobile Internet Capital går in i företaget, säger Johan Wachtmeister, vd för Ledstiernan. De senaste månaderna har vi fått flera tydliga bekräftelser på att marknaden för våra produkter tar fart, bland annat genom avtal med Telenor och Cygate samt nu breddad finansiering. Ända sedan starten har vi prioriterat kunder och utveckling framför expansion. Det ger nu utdelning i form av god finansiering trots sämre tider, säger Magnus Lengdell, vd för ipUnplugged. Före följdinvesteringen ägde Ledstiernan 42 procent av ipUnplugged. Ledstiernan har tidigare lämnat ett lån till ipUnplugged om 20 Mkr. I kombination med omvandling av detta lån till ovan nämnd konvertibel nyinvesterar Ledstiernan i föreliggande konvertibelemission 22,3 Mkr (totalt 42,3 Mkr) och ökar därmed sin ägarandel (efter full konvertering av det konvertibla lånet) till 49,8 procent (53,1 procent 1)). Övriga externa ägare i bolaget är, efter full konvertering, Industrifonden med 9,2 procent och Mobile Internet Capital med 6,1 procent. Den resterande andelen ägs av bolagets grundare och anställda. 1) Efter fullt utnyttjande av optioner och full utspädning kommer ägarandelen att uppgå till 53,1 procent. För mer information kontakta: Johan Wachtmeister, vd Ledstiernan, tel 08-545 035 00, mobil 0708-78 41 20 Magnus Lengdell, vd ipUnplugged, tel 08-725 59 00, mobil 0709-68 43 70 Om Ledstiernan Ledstiernan bygger Europas ledande seed- och venture-capitalbolag med fokus på mobil kommunikation. Noterat på Stockholmbörsens O-lista. (www.ledstiernan.se). Om Industrifonden Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till svenska framtidsföretag (www.industrifonden.se). Om Mobile Internet Capital Mobile Internet Capital (MIC) är Japans ledande venture capital-bolag med fokus på sektorerna mobilt internet och mobil kommunikation. MIC är uppbackat och delägt av NTT DoCoMo (www.mickk.com). Om ipUnplugged ipUnplugged är den ledande utvecklaren av nätverksprodukter för säker mobilitet som integrerar nät såsom trådlösa LAN och GPRS. Lösningarna gör det möjligt för mobila användare att fritt röra sig från ett nät till ett annat utan att behöva ändra inställningar eller förlora uppkopplingen vid något tillfälle. (www.ipunpluggeed.com) - ipUnplugged grundades i december 1999. - Den första serien produkter lanserades i april 2001 - Företagets lösningar består av Mobile Service Routers, Mobile Service Managers samt Mobile Service Clients ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00030/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011004BIT00030/bit0003.pdf