Branschprofil säljer sitt livsverk

Torsten Liljeberg är utan tvekan en av leksaksbranschens största profiler. Nu säljer han sitt livsverk LITEN blir STOR i Örebro. Köpare är familjen Svensson med åtta butiker i Östergötland.

Torsten Liljeberg har varit aktiv i branschen i över 40 år. Han var med och startade Lekia-kedjan, har varit inköpschef för Scanditoy i Norge (ett fd Brioföretag) och ledamot och styrelseordförande i branschtidningen Lek & Babyrevyn.

Att sälja butiken till familjen Svensson känns helt rätt, menar han.

- Jag tror på dem och personalen kommer att vara i trygga händer.

Köpare är alltså familjen Svensson med åtta butiker i Norrköping, Linköping och Motala. Nu går man över gränsen till Närke och får en butik i Örebro.

- Att få möjlighet att bygga vidare på det Torsten, tillsammans med sin personal, byggt upp under så många år känns bra. Med denna affär bygger vi vårt företag ytterligare starkare inför framtiden, säger Martin Svensson, vd i Lekhuset AB.

Övertagandet av butiken i Örebro sker den 1 augusti 2016.

Torsten Liljeberg +46 (0)70 - 5927217
Martin Svensson +46 (0)70 - 849 36 09

Lek- och Babybranschen är branschföreningen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek- och Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv.
Lek- och Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.

Besöksadress: Klara Norra Kyrkogata 31