Testade leksaker i Sverige klarade testerna

Sveriges Konsumenter inhandlade 24 produkter, 10 leksaker, 10 håraccessoarer och fyra köksprodukter som skickades till test för att se om produkterna innehöll gifter av återvunnen plast. Resultatet visar att två håraccessoarer som köpts i Sverige  innehöll låga halter av det mycket giftiga bromerade flamskyddsmedlet DecaBDE skriver Sveriges Konsumenter på sin hemsida.

Även inom leksaksbranschen är hållbar avfallshantering och en cirkulär ekonomi i fokus, men vi kan självklart aldrig kompromissa när det gäller leksakernas säkerhet. Lek & Babybranschens medlemmar prioriterar leksakernas säkerhet och investerar tid och pengar för att se till att deras leksaker är säkra för barn att leka med.

EU har strikt lagstiftning för leksakers säkerhet, bland annat om vilka ämnen som får finnas i leksaker. Dessa regler har överenskommits på vetenskaplig grund och innehåller en ”buffert” som tillför en extra säkerhetsmarginal. Tyvärr ignorerar vissa oseriösa handlare reglerna - det är därför effektiv marknadsövervakning är nödvändig för att säkerställa att osäkra leksaker inte kommer i barns händer.

Rapporten "Toxic Loophole: Recycling Hazardous Waste in New Products" lyfter fram den hållbarhetsutmaning som leksakstillverkarna ställs inför. Det handlar om att finna möjliga och säkra alternativ till att använda jungfrulig plast, samtidigt som man uppfyller de strikta kraven i Leksaksdirektivet och annan relevant EU-lagstiftning.

- Oavsett vilken material som än används, ser seriösa leksakstillverkare till att deras produkter är säkra för barn att leka med säger Jennifer Rydén Englund, VD på Lek & Babybranschen.

Jennifer Rydén Englund

Lek & Babybranschen är branschföreningen för alla aktörer, tillverkare, grossist, importör eller återförsäljare på den svenska marknaden för leksaker, hobby-, barn- och babyprodukter. Lek & Babybranschen arbetar för en sund utveckling av branschen, både ur ett ekonomiskt och etiskt perspektiv. Lek & Babybranschen ger ut tidningen Lek & Babyrevyn.

c/o Företagarna
Rådmansgatan 40