Årets julknäcke i limited edition – Vört!

Leksands Knäckebröd gör för första gången ett exklusivt julknäcke i limited edition. Till årets julbak har Leksands bagare valt en klassisk kryddblandning med vört, ett smakfullt komplement till Leksands traditionella runda julknäcke.

”Vi hoppas att årets bak räcker till alla som vill smaka. Det finns i butik från början på november. Men när det är slut så är det slut”, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Julknäcke Vört bakas på vetemjöl och fullkornsråg från svenska gårdar. Utöver vört smaksätts det nya julknäcket även med pomerans, ingefära, kanel och kryddnejlika – en kryddblandning som omedelbart väcker julkänslorna till liv.

”Vi är riktigt stolta över årets julbak. Vi har valt en klassisk kryddning till juldegen som verkligen smakar så som julen doftar”, fortsätter Annika.

Förr i tiden var det fint och dyrt med vete, därför användes det enbart till högtidsbaket så som vid jul och andra högtider. Man ordnade med stora bak till julen för att brödet skulle räcka till både gårdens folk och byns fattiga. I Dalarna fanns det dåligt med vete, därför blandade man ut knäckebrödet med råg – en tradition som Leksands Knäckebröd fortsätter med än idag.

Varje förpackning Julknäcke Vört innehåller 240g och kostar ca 19,90 kr. Julknäcket finns i butik från första veckan i november.

Det klassiskt runda julknäcket finns kvar

”Vårt klassiska julknäcke finns självklart kvar och bakas på samma recept som alltid. Precis som glögg är det en klassiker och hör julen till. Det är sådant som vi har bakat på samma sätt i flera hundra år”, säger Annika Sund.

Det traditionella julknäcket, kryddat med bland annat anis, fänkål och koriander, innehåller 530g och kostar 25-27 kr.

För ytterligare informatin om brödet kontakta:
Annika Sund, Marknadschef Leksands Knäckebröd
Tel. 0247-448 00 eller 070 651 3632
annika.sund@leksandsbrod.se

För smakprov kontakta:
Sabrina Krim, Platzer PR
sabrina.krim@rppr.se

Fakta om Leksands Knäckebröd

Råg, vatten, jäst och en gnutta salt – inget mer – det är Leksands Knäckebröd! Leksands Knäckebröd är ett familjeföretag, med bolag sedan 1929, som i sex generationer har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden, Leksand. Ingredienserna är de samma nu som då, svensk råg, vatten, jäst och salt. Vattnet har hela tiden kommit från samma underjordiska vattenåder med rent friskt källvatten under bageriet. Och inte ett rågkorn åker mer än 34 mil. Idag har Leksands Knäckebröd cirka 24 procent av knäckebröds-marknaden och är marknadsledare på rundbröd, de traditionella stora runda brödkakorna.