Miljörevolutionerande stirlingmotor omvandlar restgas till el

Med en banbrytande stirlingmotor från miljöteknikföretaget Ripasso Energy blir inom kort det största ”waste-to-energy”-projektet i sitt slag i Afrika verklighet. Koldioxidutsläppen minskar dramatiskt när restgas omvandlas till el. En Lesjöforsdetalj bockad i komplicerad geometri har en avgörande funktion.

Ripasso Energy är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Ripasso Energys stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet.

Serietillverkad bockad detalj

För några år sedan inledde Ripasso Energy ett samarbete med Lesjöfors Banddetaljer i Värnamo då stirlingmotorn behövde vidareutvecklas och prototyper för nya ytförstorare behövdes tas fram. Ytförstorarna har funktionen att de effektiviserar värmeupptagningen i motorn samtidigt som de sänker avgastemperaturen.  I varje stirlingmotor sitter ett större antal ytförstorare och utgör några av de viktigaste komponenterna i produkten. Ripassos behov var att på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt ta fram en lättmonterad ytförstorare i ett värmebeständigt material som klarar extrema temperaturer. Efter ett flera månaders intensivt arbete och test av flera prototyper, landade lösningen i en detalj i ett för uppgiften optimalt material, vilken kan serietillverkas i multislidverktyg på Lesjöfors fabrik i Värnamo.

- Vårt samarbete med Lesjöfors har präglats av en stor lyhördhet för våra behov och fingertoppskänsla för en högkvalitativ, kostnadseffektiv produktutveckling. Med stor kunskap och positivt bemötande har de varit ett mycket viktigt bollplank för oss, säger Christian Jensen, ansvarig designingenjör på Ripasso Energy i skånska Sibbhult.

Stora miljövinster beräknas i Sydafrika

Ripasso Energy har tecknat en avsiktsförklaring med ferrokromproducenten Glencore Operations där ett stort antal PWR BLOK är planerade att installeras i företagets anläggningar i Sydafrika. Glencore är ett av världens största bolag inom gruvindustrin. Ripasso Energy ska tillvarata och utvinna energin ur anläggningarnas restgaser och generera elektricitet som Glencore förbinder sig att köpa. Koldioxidutsläppen beräknas efter installationen minska med upp till 476 000 ton/år. Projektet blir det största i sitt slag i Afrika och ett tillfälle att visa att teknologin fungerar i stor skala.

- Avsiktsförklaringen med Glencore är en stor framgång för Ripasso. Den bekräftar att PWR BLOK är den bästa lösningen för att tillvarata energin i restgaser, både ur ett kostnads- och miljöperspektiv. Nära samverkan med våra underleverantörer är avgörande för att vi ska kunna leverera innovativa lösningar och produkter av högsta kvalitet. Lesjöfors är en av våra viktigaste leverantörer som med stort engagemang och kunnande har bidragit till att vår produkt blir bättre. Vi räknar med ett långt och nära samarbete tillsammans, säger Gunnar Larsson, vd för Ripasso Energy.

Bred kunskap och lång erfarenhet

Lesjöfors ligger i absolut framkant gällande teknikutvecklingen inom stansande och bockade detaljer. Med ett brett teknikutbud kan rätt produktionsteknologi användas för allt ifrån några få detaljer till extrema volymer på miljontals enheter. Kompetensen sträcker sig genom hela kedjan från konstruktion till utveckling och produktion.

Utvecklingsteamet på Lesjöfors i Värnamo med Pär Hämäläinen, teknisk säljare och Roland Nielsen, verktygskonstruktör i spetsen är nöjda och stolta över sin del i processen av den vidareutvecklade miljömotorn:

- Vi är mycket glada att få vara delaktiga i ett så spännande utvecklingsprojekt som kan innebära så mycket positivt för vår omvärld. Genom vår långa erfarenhet av komplicerade geometrier, effektiva tillverkningsmetoder och materialkunskap har vi kunnat bidra till  effektivare energiåtervinning, säger Pär Hämäläinen.

Erik Kolsrud Aas

Marketing Director Lesjöfors Group, Industrial Division
erik.kolsrud.aas@lesjoforsab.com

+47 22 905701

Lesjöfors är en ledande fjädertillverkare med internationellt välkända kunder. Produkterna efterfrågas på många marknader, i vitt skilda branscher. Sortimentet av fjädrar och stansade banddetaljer har en unik räckvidd, där ett av marknadens största utbud av standardfjädrar kombineras med högteknologiska, kundanpassade lösningar. Tillverkning och säljkontor finns i flera europeiska länder, Asien, USA och Mexiko.

Lesjöfors är en av våra viktigaste leverantörer som med stort engagemang och kunnande har bidragit till att vår produkt blir bättre. Vi räknar med ett långt och nära samarbete tillsammans.
Gunnar Larsson, vd Ripasso Energy