Acarix tilldelas Danish Design Award 2017 för innovativt testinstrument inom hjärtsjukvården

Malmö 9 maj, 2017. Svensk/danska medicintekniska företaget Acarix AB (publ) meddelade idag att det har vunnit Danish Design Award i kategorin Employment Growth. Priset är ett erkännande av potentialen för Acarix och företagets CADScor®System att nå utomordentlig internationell framgång och ökat antal anställda.

Sedan Acarix noterades på Nasdaq First North Premier i Stockholm i december 2016 har företaget fortsatt sina förberedelser för lansering av CADScor®System under andra kvartalet 2017.

"Vi är naturligtvis glada över att ha vunnit det här prestigefyllda priset, särskilt eftersom funktionell design är en så integrerad del av konceptet bakom Acarix CADScor®System. Lyckad medicinteknisk design behöver tillfredsställa flera kriterier inklusive funktionalitet, validitet, livslängd, säkerhet och användarvänlighet. Den positiva reaktionen vi får från personal i vården visar att vi har lyckats motsvara dessa förväntningar. Priset är också ett erkännande för vårt skickliga och engagerade teams hårda arbete", säger Acarix VD Søren Rysholt Christiansen. "Vi förbereder oss nu för att lansera produkten på våra första marknader och är övertygade om att CADScor®System kommer att visa sig möta ett viktigt behov av en lättanvänd och pålitlig initial test av kranskärlssjukdom, således win-win för såväl patienten och sjukvården som för läkaren."

Kontakt:

Acarix AB

Søren Rysholt Christiansen, VD E-post: dksrc@acarix.com Telefon: +45 2777 1112

Till redaktionen:

Bild på instrumentet kan laddas ner här: http://www.acarix.com/about-us/press-downloads/press-photos/

Om Danish Design Award

Danish Design Award sätter fokus på effekten och värdet av design, hyllar företag och designers över hela landet och uppmärksammar betydelsen av deras lösningar för industrin, samhället och det dagliga livet.

Danish Design Award arrangerar ett årligt designevenemang där vinnare i 19 olika kategorier koras. Fem av priserna går till företag:

-          Employment Growth - ett designpris för lösningar som skapar jobb i Danmark

-          Message Received - ett designpris för lösningar som levererar ett budskap på ett kraftfullt, enkelt och vackert sätt

-          Save Money - ett designpris för lösningar som minskar kostnader

-          Share Resources - ett designpris för lösningar som gör att resurser kan delas effektivt mellan många

-          Building Markets - ett designpris för lösningar som ökar intäkterna

Juryn utvärderar de inlämnade designprodukterna och lösningarna baserat på fyra värde- och effektkriterier:

-          Tillförs värde för människor, företag och samhälle?

-          Speglar det en förståelse för användarnas behov och livssituation?

-          Är det visionärt och har det potential att tjäna som inspiration för andra?

-          Visar utförandet hantverk och estetiska egenskaper?

Danish Design Award är en gemensam satsning mellan Dansk Design Center och branschorganisationen Design Denmark.

Läs mer på: http://danishdesignaward.com/

Acarix, CADScor®System och mätning av hjärtljud

Acarix grundades 2009 och sedan 2010 har danska riskkapitalföretagen Seed Capital (DK) och Sunstone Life Science Ventures (DK) stått bakom utvecklingen av bolaget mot en introduktion på marknaden. Acarix har även stärkt sin ledning med nya personer med erfarenhet från seniora befattningar inom internationella medtech företag – CEO Søren Rysholt Christiansen arbetade tidigare på ELOS Medtech, GN ReSound and Cook Medical.

Acarix CADScor®System bygger på banbrytande forskning inom ljuddetektion och signalprocess. Det har länge varit känt att både hjärtats kontraktion och turbulent blodflöde ger upphov till ljud. Kontraktionsrelaterade ljud uppträder i lägre frekvenser medan turbulenta ljud från blodflödet (orsakad av partiell obstruktion (stenos) i kransartärerna) orsakar ljud av högre frekvens. Detekteringen av dessa blåsljud kräver apparatur med hög känslighet eftersom energin hos blåsljud är mycket svag. Att upptäcka och registrera blåsljud som härrör från kranskärlen kräver inte bara en avancerad sensor utan också att detektorns placering på huden över hjärtat är sådant att den inspelade signalen optimeras och att externt brus undviks.

Acarix CADScor®System är uppbyggt som ett allt-i-ett-system omfattande inspelning av blåsljuden, bearbetning av signalen och presentation av s.k. patientspecifika CAD-score, på enhetens skärm. CADScor®System innehåller också nödvändig elektronik för att instruera personal och vägleda patienten genom mätperioderna direkt på skärmen. Systemet omfattar också en dockningsstation för daglig test och kalibrering av sensorn. Systemet är integrerat med en självhäftande platta som låser CADScor®-sensorn i en fixerad position ovanför hjärtat under mätning.

Programvaran i Acarix CADScor®System säkerställer att inspelningen alltid sker under kontrollerade förhållanden.

CADScor®System är CE-märkt (av TÜV 2015). Kommersiell lansering planeras Q2 2017.

Se mer på www.acarix.com.

Taggar: